..
|
|
Juli
2015
|
|
|
..
|
|
Je
bent nooit te oud om te
leren |
Bron:
bestuur HCC Beleggen |
De komende keer is het voor de 65e keer dat er een symposium wordt
georganiseerd. Een hele mijlpaal!
Als motto hebben we daarom dit keer gekozen "Je
bent nooit te oud om te leren".
Eén van de rode draden bij beleggen is de noodzaak om steeds op zoek te zijn
naar nieuwe wegen. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwe beleggingsideeën, nieuwe
technieken, of nieuwe beleggingsstrategieën zijn. Je moet steeds je kennis
ontwikkelen. Het komend symposium biedt weer volop de mogelijkheden daartoe.
Naast een paar oude bekenden hebben we ook weer een paar nieuwe sprekers. Zoals
altijd kan je over een groot aantal onderwerpen kennis opdoen: of je nu
bijvoorbeeld een verhaal van een vermogensbeheerder, van een technisch analist
of van een hedgefund aanbieder wilt horen.
Daarnaast
zijn er ook weer een groot aantal leveranciers aanwezig die je graag wegwijs
maken in de door hen geboden diensten. Het symposium biedt ook een goede
mogelijkheid om de in de loop van de jaren opgedane contacten aan te halen en
nieuwe contacten te leggen.
Zet vast in uw agenda: 65ste HCC Beleggen symposium op 10 oktober
2015
|
|
|
|
|
|
|
|
Verspreid instappen
verlaagt risico’s
behoorlijk |
Bron:
Ronald Kok, Analist.nl |
Beleggen
in
aandelen komt in principe neer op het zoeken van ondergewaardeerde aandelen en
deze kopen. De zoektocht naar ondergewaardeerde aandelen doen we uiteraard heel
zorgvuldig en dit kost normaliter heel veel tijd. Als we eenmaal besloten
hebben om bijvoorbeeld het aandeel Philips te kopen dan kunnen we dit ‘a
la minute’ doen: met 1 druk op de knop heeft u de aandelen in uw
bezit.
|
Random walk
Maar waarom zouden we de aankoop van het aandeel niet uitspreiden door de tijd?
Veel wetenschappers noemen de beurs immers, sowieso op de korte termijn, 1
groot casino. Dit betekent dat beurskoersen eigenlijk totaal willekeurig
bewegen op de korte termijn en dat er pas op de langere termijn enige
voorspelbaarheid aanwezig zou kunnen zijn. Dus ook al zijn we nog o zo zeker
dat het aandeel Philips nu ondergewaardeerd is, dan moeten we toch erkennen dat
het aandeel, vooral op de kortere termijn, alle kanten opgezwieberd wordt (de
‘random walk’). Het risico is dus enorm groot dat stel dat we
vandaag inderdaad het aandeel Philips zouden kopen het op 23 euro zouden kopen,
dat het morgen meer dan 20 procent lager of hoger zou staan. Het opwaartse
‘risico’ willen we uiteraard maar niet het neerwaartse risico. Het
kan u dus als het aandeel in 1x op 1 moment koopt dus enorm meezitten of enorm
tegen zitten.
|
Ronald Kok (RBA)
Financieel analist, entrepeneur en uitgever van o.a. Analist.nl |
Na zijn
economie opleiding aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam, VBA aan de VU Universiteit van Amsterdam
bleef hij zich verder specialiseren w.o. EFFAS , en focust hij zich nu
vooral op financiële analyse en de praktische toepasbaarheid van
beleggingsstrategieën. Zijn aandachtsgebieden zijn vooral de Amerikaanse
en Europese aandelen. Daarnaast focust Ronald zich ook op
derivatenstrategieën, asset-allocatie en
risicomanagement.
|
Timing alleen achter mogelijk
Dit is natuurlijk vrij logisch en moet natuurlijk door de beleggers erkend
worden. Desalniettemin zien we in de praktijk dat beleggers vaak direct
volledig in een aandeel stappen. Hierdoor worden er in onze ogen teveel
risico’s genomen want er wordt zo tevens een groot timingsrisico genomen.
Wanneer u eerdere publicaties van ons heeft gezien dan heeft u kunnen lezen dat
wij van mening zijn dat het timen van individuele aandelen onmogelijk is.
Uiteraard kennen wij de onderzoeken naar het momentum-effect maar de meesten
daarvan hebben geen consistentie: hiermee bedoelen we dat we inderdaad in het
verleden het momentum-effect achteraf hebben kunnen vaststellen maar dat het
een speld in een hooiberg/lot uit een casino is om hier vooraf van te kunnen
profiteren.
Spreiden voorkomt lijden
Hoe verlagen we dan het timingsrisico? Hier is helaas geen sluitend antwoord
op. Het enige wat wij hiervoor adviseren is om de aankoop van het aandeel
Philips in delen te verspreiden door de tijd . Hiermee bedoelen we dat wij de
totale aankoop in delen verdelen. Bijvoorbeeld iedere maand 1/12e of zelfs
iedere week 1/52e. Dit klinkt natuurlijk erg omslachtig en levert natuurlijk
ook extra transactiekosten op. Het feit dat de laatste jaren de
transactiekosten hard omlaag zijn gegaan biedt de belegger echter wel meer
mogelijkheden om zijn transacties te verspreiden door de tijd.
Hoe langer de termijn hoe
grotere
rendementsuitslagen
In de praktijk zien we dat de rendementen op de korte termijn relatief beperkt
zijn. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de rendementen op weekbasis dan zien
we dat de gemiddelde uitslagen vrij beperkt zijn. Als we het tijdsframe
uitbreiden naar bijvoorbeeld een maand dan zien we dat de rendementsuitslagen
verder uit elkaar gaan lopen: meer hogere en meer negatieve uitslagen. Als we
kijken naar de rendementen op jaarbasis dan zien we die nog veel verder uiteen
lopen. De onderstaande figuur toont de gemiddelde rendementen per week, maand
en jaar.
Gemiddelde gelijkgewogen
rendementen per
week, maand en jaar van alle Nederlandse en Belgische aandelen over de periode
juni 2005 tot en met juni 2015.
We zien dus dat de rendementen op weekbasis met 0,47 procent vrij beperkt zijn.
De rendementen op maandbasis worden licht hoger en de rendementen op maandbasis
zijn enorm hoger. Laat u in ieder geval niet in de war brengen: toevallig zijn
de rendementen over deze periode vrij positief (voor verklaard na het enorme
herstel na de grote daling in 2008). Wat we hier duidelijk willen benadrukken
is dat de rendementen op de langere termijn fors hoger zijn dan op kortere
termijn. Het cirkeldiagram hier toont de gemiddelden; hier vallen de extreme
uitslagen (positieve en negatieve) dus min of meer tegen elkaar weg.
De verschillen voor individuele aandelen zijn daarom fors hoger. Zie hiervoor
de individuele rendementen per aandeel per periode hier onder.
Gemiddelde
rendementsuitslagen
Individuele
rendementsuitslagen per week,
maand en jaar van alle Nederlandse en Belgische aandelen over de periode juni
2005 tot en met juni 2015.
De bovenstaande grafieken laten zien dat op de langere termijn de
rendementsuitslagen steeds extremer worden.
Wat betekent dit nu voor u
als
belegger?
De grotere rendementsuitslagen op de langere termijn betekenen simpelweg meer
volatiliteit voor u. Stel dat u de aandelen Philips koopt en ze gemiddeld een
jaar aanhoudt, dan ziet u dat u de rendementen zeer uiteenlopend zijn.
We gaan dit middels een simulatie uitzoeken. We gaan bekijken wat de
rendementen zijn als we het aandeel Philips in 1x kopen, of iedere maand een
12e of wekelijks een 52e deel. Bij het geheel in het aandeel Philips stappen
lopen we dus een groot timingsrisico: het kan enorm mee of tegenzitten. Bij het
spreiden van de aankoop door de tijd zou het timingsrisico in principe verlaagd
kunnen worden. Bij deze simulatie laten we de transactiekosten en eventuele
dividenduitkeringen buiten beschouwing.
Simulatie 1x , 12x of 52x
aankopen
Voor de simulatie doen we 100 simulaties bij de 3 aankoopvarianten: 1x per
jaar, iedere maand of iedere week. Er wordt dan respectievelijk 100%, 1/12e van
100% en 1/52e van 100% belegd in het aandeel Philips.
Wanneer we kijken naar de simulatie van het direct aankopen van het aandeel
Philips dan blijkt er een behoorlijk verschil qua volatiliteit te
zijn:
We zien inderdaad dat wanneer we het aandeel direct kopen er bij de simulatie
een zeer grote spreiding is van de rendementen: het kan zeer meezitten of zeer
tegen. Dit hogere risico uit zich in de hoogste standaarddeviatie.
Wanneer we de investering in het aandeel Philips per maand uitspreiden dan zien
we dat de standaarddeviatie en het verschil tussen de uitslagen beiden lager
worden. Als we wekelijks het aandeel voor 1/52e kopen dan dalen de
standaarddeviaties en rendementsverschillen nog fors verder.
De bovenstaande staafgrafiek vat het hele effect van het uitspreiden van de
aankoop in een notendop samen. We zien dat als u het aandeel in 1x koopt u
zeker meer perspectief heeft op een hoger rendement maar ook op een fors lager
rendement: de hoogste rode balk en de laagste blauwe balk. Bij het uitspreiden
van uw aankoop door de tijd heen verlaagt u uw timingsrisico behoorlijk. Dit
omdat u toevalligerwijs koopt in opgaande en in neergaande markten. De
positieve en neerwaartse bewegingen middelen elkaar doorgaans redelijk uit.
Uiteraard gaat het spreiden door de tijd heen dus gepaard met ook een doorgaans
lager rendement.
Het voorbeeld van het uitspreiden van uw aankoop van 1x per jaar naar per week
een deeltje is natuurlijk een extreem voorbeeld en in de praktijk niet erg
handig. We hebben het erbij getoond om sec te onderstrepen wat de impact van
timing kan zijn. We raden u dus niet alleen aan uw beleggingen over veel
aandelen te spreiden maar ook nog de aan- en verkopen ervan door de tijd te
spreiden.
|
|
|
|
|
|
|
Alternatief
voor bankkrediet komt van
beleggers |
Bron:
DNB
|
Middelgrote
Nederlandse ondernemingen krijgen in toenemende mate toegang tot alternatieve
financieringsbronnen voor bancair krediet. In navolging van de VS komt de markt
voor onderhandse leningen (private placements) langzaam van de grond. Dit
vermindert de afhankelijkheid van bancaire financiering. Voor banken betekent
dit een andere, nieuwe rol waarbij ze kredietvragers en –verschaffers bij
elkaar brengen. |
Voor Nederlandse middelgrote bedrijven die investeringsprojecten hebben van 7
tot 10 jaar is het aantrekken van financiering dikwijls lastig. De weg naar de
obligatiemarkt is voor deze 'midkappers' niet open en is relatief kostbaar.
Banken verstrekken vaak niet langer dan 5 jaar financiering, en zijn sinds de
crisis terughoudender geworden. De groei van langjarige kredieten loopt al
kwartalen achtereen terug (zie grafiek 1).
Grafiek 1: Banken zijn
terughoudender
geworden met bedrijfskredieten % verandering in bancaire bedrijfskredieten met
looptijd langer dan 5 jaar
Banken zijn terughoudender geworden met bedrijfskredieten
Tot nog toe waren middelgrote bedrijven aangewezen op financiers in de
Verenigde Staten of op de banken voor meerdere kortere leningen die doorgerold
moeten worden, met alle onzekerheid van dien. Maar er gloort voor dergelijke
ondernemingen licht aan de Europese horizon van de onderhandse leningenmarkt,
ook wel de private placement markt genoemd. Deze markt is een springplank voor
bedrijven die weliswaar te klein zijn voor de kapitaalmarkt, maar die met hun
groei- en investeringsambities van belang zijn voor de economie.
Europa kan bij de ontwikkeling van deze markt leren van de VS, waar de
marktfinanciering dominant is. In de VS verloopt zo’n 80% van de totale
ondernemingsfinanciering van bedrijven via de markt (beleggers), en 20% via
banken. In Europa is die verhouding bijna spiegelbeeldig, met circa 70% via
banken. In de Verenigde Staten leveren lokale verzekeraars een belangrijke
financieringsbron voor onderhandse leningen. Veel Nederlandse bedrijven lenen
ook in deze Amerikaanse markt en zijn tevreden over het snelle en voorspelbare
resultaat – binnen zes weken na de aanvraag is er duidelijkheid over de
leningen en de voorwaarden. In de VS hebben beleggers, veelal de
levensverzekeraars, een uniform systeem om de kredietwaardigheid te beoordelen
van bedrijven.
Om in navolging van de VS ook een goed draaiende pan Europese private placement
markt te ontwikkelen is een voldoende stevige beleggersbasis noodzakelijk. Deze
beleggersbasis in het eurogebied groeit. De seinen staan op groen. Terwijl de
randvoorwaarden om onderhandse leningen te sluiten verbeteren, zit ook het
markttij mee om beleggers en bedrijven uit de startblokken te laten komen.
Essentieel zijn allereerst de structurele verbeteringen die de markt
toegankelijker maken voor zowel de kredietvragers als de aanbieders. In Europa
was sprake van een lappendeken aan regelgeving en documentatie voor het
afsluiten van onderhandse leningen. Hierdoor is de onderhandseleningenmarkt in
de eurozone beperkt gebleven; in 2013 ging er naar schatting slechts EUR 15 mrd
in om. Op initiatief van marktpartijen is onder toezicht van de
koepelorganisaties ICMA (International Capital Market Association) en de LMA
(Loan Market Association) verbetering zichtbaar, bijvoorbeeld dankzij vaste
formats en standaarddocumentatie voor de private placements. Ook de Europese
Commissie steunt de komst van een Europese onderhandse leningenmarkt in het
voorstel voor de kapitaalmarktunie.
De randvoorwaarden voor de onderhandse leningenmarkt verbeteren ook voor
beleggers dankzij het nieuwe toezichtskader. De kapitaaleisen van Solvency II
voor verzekeraars maken de weg vrij voor verdere verdieping van de markt. Het
kapitaalbeslag van beleggingen in bedrijven op de private placement markt pakt
relatief gunstig uit ten opzichte van beleggingen met een lagere
kredietwaardigheid. Hierdoor is het voor verzekeraars relatief aantrekkelijk te
beleggen in dergelijke middelgrote bedrijven, waarbij het voor toezichthouders
tegelijkertijd belangrijker wordt om de kwaliteit van de kredietanalyses te
toetsen.
Verder heeft de markt het tij mee. De rentes op gewone bedrijfsobligaties zijn
sterk gedaald. Hierdoor raken institutionele beleggers meer geïnteresseerd
in private placements . Het verschil met gewone obligatieleningen is dat deze
niet op de secundaire markt worden verhandeld, en daardoor ook een
liquiditeitspremie (hogere rente) bieden. Dergelijke activa passen daarom niet
bij investeerders die hun belegging snel te gelde willen kunnen maken, maar
vooral bij beleggers met een langetermijnhorizon die een 'buy and hold'-
strategie hanteren, zoals verzekeraars en pensioenfondsen. Het valt te
verwachten dat ook Nederlandse pensioenfondsen een groter deel van hun
beleggingsmix zullen willen alloceren naar bedrijfskredieten.
Europa kent geen uniform systeem
kredietbeoordeling door verzekeraars.
Europese verzekeraars richten via hun vermogensbeheerders fondsen op waar ook
derden in kunnen beleggen. Op die manier ontstaan schaalvoordelen omdat de vaak
tijdrovende kredietbeoordeling van bedrijven beter wordt benut en toegankelijk
gemaakt voor een grotere groep beleggers.
Zo groeit een bredere pool van kredietaanbod. Dat betekent dat bedrijven minder
afhankelijk worden van het bancaire kanaal, omdat naast het bankkanaal ook een
'marktkanaal' open komt te staan.
Deze markt voor onderhandse leningen vergt wel een andere rol voor banken. Zij
zullen optreden als bemiddelaar tussen het bedrijf dat een krediet vraagt, en
de belegger die zorgt voor de financiering. Ook ontstaan mogelijkheden voor
gezamenlijke financiering , zogeheten harmonicaconstructies waarbij de banken
het kortetermijngedeelte van de lening verstrekken en beleggers juist de latere
jaren van de financiering voor hun rekening nemen. Dit zijn innovaties, en
vergen andere rollen en patronen binnen het bancair bedrijf. De ontwikkeling
van de Europese onderhandseleningenmarkt is daarom niet van vandaag op morgen
afgerond, maar een langjarig project waarvan het grote voordeel onmiskenbaar
een bredere en gevarieerde financieringsmogelijkheid van bedrijfsleningen
is.
|
|
|
|
|
|
|
Prijsoorlog
luxe goederen? - Evaluatie
a.d.h.v. Pictet-Premium Brands Fund |
Bron: Morningstar |
|
Een
prijsoorlog in de wereld van luxe handtassen, horloges en juwelen. Niet dat de
fabrikanten van exclusieve spullen bewust onder elkaars prijzen duiken, het
overkomt ze. Oorzaak is de zwakke euro en de sterkere Amerikaanse dollar en
Zwitserse franc. Volgens marktonderzoeksbureau Sanford C. Bernstein is de kloof
tussen prijzen voor luxegoederen in Europa en China het breedst in drie jaar.
Het loont voor Chinezen om in Europa te gaan shoppen. |
Maar fabrikanten van luxegoederen willen graag controle houden over waar
consumenten hun geld aan hun spullen besteden en staan voor de lastige keus om
hun prijzen in Europa te verhogen en in dollar-landen (waaronder veel
Aziatische landen) te verlagen. Maar prijsstabiliteit is juist een belangrijke
eigenschap van luxegoederen en schommelingen in de prijs tast de merkwaarde en
exclusiviteit aan. Elke nadeel heeft overigens zijn voordeel en voor Europese
fabrikanten is de buitenlandse (dollar)omzet hoger als deze wordt omgerekend in
euro.
De valutagolf is één van de problemen waarmee fabrikanten van
luxegoederen kampen. Het andere probleem is de teruglopende vraag in met name
China. Dat is het resultaat van het anti-corruptiebeleid van president Xi
Jinping waardoor er minder exclusieve cadeaus aan hoogwaardigheidsbekleders
worden gegeven. Ook de tragere groei van de Chinese economie zet de vraag naar
luxegoederen onder druk.
Aantrekkelijke belegging
Maarten van der Pas
Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux |
Maarten
heeft Nederlandse taal en
letterkunde gestudeerd aan de
Radboud Universiteit Nijmengen. Heeft daarna op diverse redacties gewerkt en
momenteel is hij werkzaam als Financial Markets Editor bij Morningstar
Benelux.
Ook is Maarten auteur van het boek: 'Saab over de kop. De nederlaag van
Victor Muller' |
Ondanks de genoemde tegenwind kunnen fabrikanten van luxegoederen een
aantrekkelijke belegging zijn. Ze maken gewilde producten waarvoor consumenten
bereid zijn om - meer - te betalen. Hun prijsmacht is groot en dat leidt tot
hoge en stabiele winstmarges. Hun sterke merken zijn wereldwijd bekend en staan
voor exclusiviteit en status. De klantloyaliteit is hoog. Ondernemingen als
Burberry, Cie Financière Richemont, Hermès, L Brands, LVMH,
Prada, Swatch en Tiffany hebben daarom volgens de aandelenanalisten van
Morningstar een ‘wide moat’, wat betekent dat ze beschikken over
een groot concurrentievoordeel.
De genoemde problemen zijn voor de analisten van Morningstar,
langetermijnbeleggers als ze zijn, vooralsnog geen reden om hun waardering van
het concurrentievoordeel van deze ondernemingen te verlagen. Zo boekte
Hèrmes goede eerstekwartaalcijfers, is de merken- en productportefeuille
van LVMH groot genoeg om tegenvallende verkopen in China elders in de wereld te
compenseren en sorteert Burberry zich met zijn huidige investeringen goed voor
voor de toekomst, zelfs als de groei nu vertraagt. En veel luxemerken bestaan
al decennia en sommige zelfs al een eeuw en hebben al het nodige
meegemaakt.
Overigens zijn sterke merken niet alleen onder luxegoederen te vinden.
Bijvoorbeeld een bedrijf als Unilever maakt producten voor alledag (defensieve
consumptiegoederen) en beschikt met onder meer Knorr, Dove, Hellmans,
Tresemmé, Lipton en Cif ook over sterke merken.
Onderlinge verschillen
Voor beleggers die willen inspelen op de kracht van en vraag naar luxemerken en
sterke merken zijn er behoorlijk wat beleggingsfondsen beschikbaar (zie tabel
onderaan dit artikel). Zoals hun naam al aangeeft richten ze zich op
‘luxury brands’, ‘premium brands’ of ‘solid
brands’. Andere fondsen benadrukken met ‘Asia consumer’ en
‘emerging consumer’ in hun naam de werelddelen waar de welvaart
stijgt en de vraag naar luxe goederen toeneemt.
Een belegger moet zich echter niet laten verblinden door de schitterende namen,
want een analyse van de top posities van vier beleggingsfondsen in deze
categorie leert dat ze het thema heel anders invullen.
Er is gekozen voor 4 beleggingsfondsen met een Morningstar een Analyst Rating:
Pictet-Premium Brands, NN Luxury Consumer Goods Fund, Robeco Global Consumer
Trends Equities en Julius Bär - Luxury Brands Fund (zie tabel).
Beheerder Jeff Meys van NN Luxury Consumer Goods Fund hanteert een wel heel vrije
interpretatie van het begrip ‘luxe consumentengoederen’. De naam
van zijn fonds suggereert dat het belegt in fabrikanten van luxegoederen, maar
een blik op de top 10 van zijn portefeuille laat zien dat dat niet het geval
is. McDonald’s en Yum! Brands (uitbater van onder meer KFC en Pizza Hut)
zijn toch allesbehalve luxe te noemen en Renault legt het wat betreft
‘premium status’ af tegen BMW. Ook bevat het fonds enkele media- en
entertainment bedrijven zoals Time Warner en Viacom. Meys lijkt een voorkeur te
hebben voor bedrijven boven maar ook onder in de markt.
NN Luxury Consumer Goods Fund is door de analisten van Morningstar ‘Under
Review’ gezet vanwege een reorganisatie bij NN Investment partners. De
vermogensbeheerder voert bij 15 sector- en regiofondsen, waaronder NN Luxury
Consumer Goods Fund – veranderingen in het beheerteam en beleggingsproces
door. Het fonds had een Analyst Rating Neutral.
Robeco Consumer Trends Equities richt zich juist op trends
onder consumenten en niet specifiek op luxemerken. Sterke merken is wel de
belangrijkste pijler onder het beleggingsproces van het fonds naast de digitale
consument en de opkomende consument. In mindere mate is voeding en gezondheid
een thema. Dit verklaart de sterke aanwezigheid van de technologiesector in de
portefeuille van het beleggingsfonds in vergelijking met de andere fondsen.
Robeco Consumer Trends Equities onderscheidt zich van vergelijkbare fondsen met
een minder scherp omlijnt mandaat en is het breedst georiënteerd.
Pictet-Premium Brands en Julius Bär – Luxury Brands Fund sluiten op basis
van de top 10 grootste posities in hun portefeuille nog het beste aan bij het
thema luxe goederen. Toch zijn er verderop in de portefeuille wel degelijk
verschillen tussen de fondsen te vinden. De beheerders van Pictet –
Caroline Reyl, Laurent Belloni en Alice de Lamaze – hanteren ook
subthema’s die verdergaan dan luxegoederen zoals toerisme. De
portefeuille van het fonds telt ook enkele hotelketens en casino’s.
Het verschil in beleggingsstijl tussen deze 4 fondsen uit zich ook in de
kapitalisatie van de aandelen waarin wordt belegd. De fondsen van Pictet en
Julius Bär schrikken er niet voor terug om ook in mid- en small-cap
aandelen te beleggen met respectievelijk 37 en 30,5 procent middelgrote en
kleine aandelen. Veel meer dan de fondsen van NN (voornamelijk large-caps) en
Robeco (minder small- en mid-caps).
Waardevolle optie
Pictet-Premium Brands handhaafde recent zijn Morningstar Analyst Rating Bronze
(overigens Robeco Consumer Trends Equities ook, maar dat fonds figureerde al
eens in deze rubriek) . De analisten van Morningstar vinden Pictet-Premium
Brands een waardevolle optie voor beleggers die blootstelling zoeken aan de
niche van luxemerken en sterke merken. Het fonds heeft een ervaren beheerteam
met Caroline Reyl (foto) aan het hoofd. Zij leidt Pictet-Premium Brands al
sinds oprichting in 2005 en heeft meer dan 20 jaar ervaring in de sector.
Reyl en haar team hanteren een duidelijke en gedisciplineerd beleggingsproces
die beleggers door de tijd heen solide rendementen heeft opgeleverd. Externe
specialisten worden geraadpleegd om langetermijntrends op de markt voor
luxegoederen te identificeren. De fondsmanagers passen een fundamentele analyse
toe om ondernemingen te vinden met aantrekkelijke kerncijfers, lage
koersvolatiliteit en grote raakvlakken met het thema.
Vanaf zijn oprichting 10 jaar geleden tot en met maart 2015 heeft
Pictet-Premium Brands wezenlijk beter gepresteerd dan de Morningstar-categorie
‘Aandelen sector consumentengoederen en diensten’ waarin het met
vergelijkbare beleggingsfondsen is opgenomen. Ook ten opzichte van
vergelijkbare fondsen met een focus op premium merken heeft het fonds sterke
resultaten neergezet en het blijft ook aanzienlijk voor op de bredere
aandelenmarkt. Maar beleggers moeten zich er wel van bewust zijn dat de aanpak
van de beheerders kan leiden tot periodes met benedengemiddeld rendement zoals
in de neergaande markten van 2011 en 2014.
Uitgebreide toelichting
Beheerteam
Pictet-Premium Brands staat onder leiding van een portefeuillebeheerteam van 3
managers. Die zijn ook lid van de sectie sector- en themafondsen bij Pictet
Asset Management (PAM). Caroline Reyl is hoofdbeheerder en Laurent Belloni en
Alice de Lamaze zijn co-beheerders.
Reyl begon in 2002 bij PAM en kwam van GLG Partners waar ze verantwoordelijk
was voor twee long-only beleggingsfondsen in Europese aandelen. Ze heeft meer
dan 20 jaar beleggingservaring en krijgt ruggensteun van Belloni en De Lamaze
die allebei voormalige buy-side analisten zijn en meer dan 10 jaar
beleggingservaring meebrengen. Elke manager is gespecialiseerd in een aantal
subsectoren en dat biedt volgens Morningstar diepgaande kennis en
verantwoordelijkheid.
De beheerders maken gebruik van de kennis van een adviesraad die bestaat uit
vier specialisten in consumentengoederen. Deze adviesraad stelt de
fondsmanagers in staat om belangrijke toekomstontwikkelingen bij luxemerken en
belangrijke thema’s op dit terrein beter te identificeren. Het beheerteam
kan ook een beroep doen op de inzichten van PAM als geheel, analistenrapporten
en een externe database.
Morningstar waardeert het hoge niveau van de informatie en expertise waar de
beheerders van Pictet-Premium Brands gebruik van maken. En waardeert ook het
gegeven dat de beheerders in hun eigen fonds beleggen, wat blijk geeft van
overtuiging van hun beleggingsstrategie en hun belangen gelijk stelt aan die
van beleggers in het fonds.
Fondshuis
Pictet Asset Management (PAM) is de vermogensbeheertak van de Zwitserse private
bank Pictet & Cie. PAM heeft een breed aanbod aan beleggingsfondsen die
alle belangrijke beleggingscategorieën bestrijken en worden beheerd vanuit
Genève, Zürich, Singapore en Tokyo. Aandelenmandaten zijn goed voor
iets minder dan de helft van de beheerde fondsen. Per eind maart 2014 hadden de
meer dan honderd beleggingsfondsen EUR 109 miljard onder beheer.
PAM maakt soms gebruik van externe beleggingsadviseurs. Morningstar vindt PAM
vooral sterk in obligaties uit opkomende markten en aan de aandelenkant in
diverse sectorfondsen en fondsen in Zwitserse aandelen. De vergoedingen van de
aandelenklassen van de fondsen voor particuliere beleggers zijn over het
algemeen gemiddeld tot bovengemiddeld.
De variabele beloning van de beheerteams komt voor 60 procent van behaald
rendement (alfa, rendement ten opzichte van vergelijkbare fondsen en de
benchmark) en voor 40 procent van kwalitatieve factoren. Bonussen worden soms
uitgesteld en gebaseerd op periodes van 1 en 3 jaar. Dat versterkt de
langetermijnhorizon van de fondsmanagers.
Het beleid van PAM rond het informeren van beleggers is goed. Gedetailleerde
maandelijkse rapportages verklaren de posities in de fondsportefeuilles en de
belangrijke drijvende krachten van het rendement.
Beleggingsproces
Het beleggingsproces van Pictet-Premium Brands is voornamelijk gestoeld op
bottom-up aandelenselectie met een thematische laag. Trends zoals de groeiende
vraag naar luxe producten in opkomende landen en meer toerisme van en naar
opkomende landen worden onderkend en lijken een langetermijntrend.
Deze benadering leidt tot beleggingen in premium merken die in elk segment van
de consumentenmarkt zijn te vinden. Ondernemingen die geen betekenisvolle
blootstelling hebben aan dit thema worden met behulp van een kwantitatieve
toets uit het belegbaar universum verwijderd. In dit stadium worden aandelen op
basis van vijf criteria getoetst: prijsmacht, merkpositionering,
klantloyaliteit, onderscheidende producten en marktkennis en distributiekanalen
bij de producent.
Als interessante aandelen zijn gevonden dan volgt een diepgaande fundamentele
analyse op basis van waarderingscriteria als Holt CFROI (Cash Flow Return on
Investment), koers/winst en ondernemingswaarde/EBITDA (bedrijfsresultaat).
Andere factoren die de beheerders meenemen zijn de ervaring en kwaliteit van
het management van de onderneming, landenrisico en margedruk door de sector en
productlevenscyclus.
De focus is gericht op het identificeren van de meest aantrekkelijk
gewaardeerde ondernemingen van de hoogste kwaliteit. De portefeuille van
Pictet-Premium Brands bevat gewoonlijk tussen de 30 en 50 aandelen.
Pictet-Premium Brands bevindt zich in de Morningstar Style Box in de positie
‘large-cap aandelen met een neiging naar groeiaandelen' vanwege de
bottom-up aandelenselectie. Het beheerteam doet geen beroep op
macro-economische cijfers en richt zich volledig op bedrijven met hoge
groeivooruitzichten in het segment luxemerken.
De themabenadering vertaalt zich in beleggingen die verder gaan dan de markt
voor luxegoederen en voorziet het fonds van een grotere diversificatie. De
beheerders zijn niet dogmatisch in het aanpak en kijken ook naar mid-cap
aandelen als zich daar mogelijkheden voordoen. De blootstelling aan mid-cap
aandelen van Pictet-Premium Brands is historisch dan ook groot vergeleken met
andere fondsen in de Morningstar-categorie ‘Aandelen sector
consumentengoederen en diensten’. Maar de gemiddelde marktkapitalisatii
in de portefeuille van het fonds is gestaag toegenomen sinds 2012.
Hoewel de beheerders positief blijven over de groeivooruitzichten van de sector
op lange termijn, zijn ze recent voorzichtiger geworden. 2014 Was een uitdagend
jaar door de economische groeivertraging in opkomende markten en door
valuta-ontwikkelingen. Tegen deze achergrond positioneerden de fondsmanagers de
portefeuille van Pictet-Premium Brands richting meer defensieve segmenten van
de markt. Dat blijkt uit een aanzienlijke toename van beleggingen in de
subsector drank en voedinsgmiddelen terwijl de allocatie naar het luxesegment,
waar de groei ingetogen was, aanzienlijk is verkleind. Tegelijkertijd blijft de
blootstelling aan Aziatische aandelen klein in verhouding tot het verleden.
Rendement
Sinds zijn start in mei 2005 tot en met maart 2015 heeft Pictet-Premium Brands
beter gepresteerd dan de MSCI World Consumer Discretionary Index en het
gemiddelde van de Morningstar-categorie ‘Aandelen sector
consumentengoederen en diensten’ waarin het met vergelijkbare fondsen is
opgenomen. Het fonds boekte geannualiseerd respectievelijk 3,1 en 4,0 procent
meer winst. Maar hierbij dient wel te worden opgemerkt, dat de index en de
categorie geen goede vergelijkingsmaatstaven zijn voor de nauwere, op merken
gerichte focus van Pictet-Premium Brands.
In het verleden – met name in 2008 en 2011 - leidden de relatief grote
blootstelling aan Aziatische aandelen en de bereidheid van fondsmanager
Caroline Reyl om op de marktkapitalisatieladder af te dalen naar mid- en
small-caps tot benedengemiddeld rendement. De blootstelling van Pictet-Premium
Brands aan bepaalde subsectoren was in zowel absolute als relatieve zin
gerechtvaardigd in 2012 en 2013 maar onderpresteerde in de dalende markt van
2014.
2014 Was een lastig jaar voor luxemerkenaandelen door de economische
groeivertraging in vooral China en ongunstige wisselkoersontwikkelingen.
Pictet-Premium Brands leed onder zijn beleggingen in de luxesector en vooral
zijn positie in Swatch. De blootstelling aan deze subsector is verkleind ten
gunste van beleggingen in meer defensieve consumentengoederen als drank en
voedingsmiddelen waar de fondsbeheerders meer opwaartse ontwikkelingen
zien.
Dit jaar tot en met maart blijft Pictet-Premium Brands achter bij het
gemiddelde rendement van zijn categorie. De beleggingen in luxe- en
cosmeticabedrijven als Vince en Elizabeth Arden pakten deels nadelig uit.
Kosten
De lopende kosten van Pictet-Premium Brands is bovengemiddeld ten opzichte van
andere beleggingsfondsen in de Morningstar-categorie ‘Aandelen sector
consumentengoederen en diensten’.
Bekijk ook deze
beleggingsfondsen die beleggen
in luxemerken en/of zich focussen op de groeiende vraag naar luxegoederen in
opkomende landen.
Bron:
http://www.morningstar.nl/
Lees verder: fondsanalyse over Pictet-Premium Brands.
|
|
|
|
|
|
|
Telefoonabonnement met
‘gratis’
toestel blijft lening |
Bron: Afm |
Een telefoonabonnement met een ‘gratis’ toestel blijft een lening
en de verstrekking ervan moet daarom aan de regels voor kredietverschaffing
voldoen.
Dit heeft minister Dijsselbloem besloten naar aanleiding van het arrest van de
Hoge Raad die oordeelde dat deze regels ook gelden bij het afsluiten van een
telefoonabonnement. |
Een ‘gratis’ mobiele telefoon bij een telefoonabonnement wordt
feitelijk afbetaald gedurende de looptijd van het abonnement. De Hoge Raad
heeft op 13 juni 2014 al geoordeeld dat zo’n abonnement een
(goederen)krediet is en dat de Wet op het financieel toezicht (Wft) hierop van
toepassing is.
Deze wet geldt bijvoorbeeld ook voor banken, (web)winkels en autodealers die
uitgestelde betaling aanbieden bij de verkoop van goederen.
Telecomproviders, VNO-NCW en MKB-Nederland verzochten na het arrest om een
uitzondering voor de telecomsector. Minister Dijsselbloem heeft de Tweede Kamer
op 1 juli 2015 laten weten dat hij een aanpassing van de wet niet wenselijk en
niet te rechtvaardigen vindt. Veel mensen kampen met problematische schulden,
omdat zij te veel geld lenen. Kredietregels toepassen op telefoonabonnementen
levert volgens de minister een waardevolle bijdrage aan de aanpak van de
schuldenproblematiek. Bovendien dwingt het de sector tot meer transparantie
over wat zij aanbiedt. Volgens de minister zijn er voldoende mogelijkheden voor
de telecomsector om op proportionele wijze de eisen van de kredietregels uit te
voeren.
Door het besluit van de minister zullen telefoonaanbieders consumenten moeten
informeren over de kredietvoorwaarden. Zo moet een overzicht worden verstrekt
van het rentepercentage en zal een kredietwaarschuwing moeten worden opgenomen (‘Let op,
geld lenen kost geld.’).
De kredietaanbieder moet daarnaast toetsen of de consument de bijkomende
maandelijkse lasten wel kan dragen.
Ook wordt het verleende krediet, als het hoger is dan €250,-,
geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR), zodat de lening bekend
is bij andere kredietverschaffers.
Consumenten moeten de mogelijkheid krijgen om geschillen over het voor
het toestel verleende krediet voor te leggen aan het Klachteninstituut
Financiële Dienstverlening (KiFiD).
Uitspraken over geschillen over kredietovereenkomsten zijn bindend voor
aangesloten partijen.
Lees verder: Lees de de kamerbrief op de website van Rijksoverheid.
: over Kabinetsplannen en maatregelen Hervorming financiele sector
|
|
|
|
|
|
|
Waarschuwing tegen risico’s
van algoritmische handel |
Bron:
DNB |
|
Een
groep
van tien Europese prudentiële toezichthouders en de ECB waarschuwt voor
mogelijk onvoldoende beheerste risico’s rond Algorithmic
Trading. |
Cijfers
De Senior Supervisors Group (SSG) heeft een Note uitgebracht over Algorithmic
Trading: handel op basis van computeralgoritmes. Denk daarbij bijvoorbeeld aan
High Frequency Trading. Met deze handel kunnen financiële instellingen
zeer grote (intraday) posities opbouwen. En dat zonder enige menselijke
interventie. In deze handel proberen de instellingen minieme prijsverschillen
tussen soortgelijke producten en markten te benutten. De laatste jaren is
Algorithmic Trading sterk in opmars. Op sommige markten is deze handel
inmiddels goed voor het merendeel van het totaal verhandelde volume.
Waarschuwing
De SSG waarschuwt dat de risico’s van Algorithmic Trading mogelijk
onvoldoende beheerst worden, mede gezien de snelle ontwikkelingen. De Briefing
Note geeft een overzicht van de grootste risico’s en de belangrijkste
beheersingsprincipes. Ook biedt het een set concrete vragen, aan de hand
waarvan instellingen en toezichthouders kunnen beoordelen of de
risicobeheersing voldoende op orde is. Met deze notitie wil de SSG een bijdrage
leveren aan de discussies en de beheersing van de risico’s rond
Algorithmic Trading.
SSG
De Senior Supervisors Group is een
samenwerkingsverband tussen de prudentiële bankentoezichthouders van tien
landen en de Europese Centrale Bank. Deze landen zijn: de Verenigde Staten,
Canada, Japan, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Spanje,
Italië en Nederland. DNB vertegenwoordigt Nederland in de SSG.
Ref:
De Algorithmic Trading Briefing Note vindt u hier (pdf
Engelstalig 940kB).
|
|
|
|
|
|
|
Aktief zijn binnen onze vereniging! |
Bron: Redactie
HCC
Beleggen |
De HCC Beleggen
organiseert een aantal
activiteiten. De bekendste activiteiten die wij organiseren zijn de
beleggerssymposia, die we tweemaal per jaar houden in De Bilt, de regiogroepen
en deze nieuwsbrief. Een toenemend aantal mensen wil ook aktief meedoen.
Voor de organisatie van onze symposia
zijn wij voortdurend op zoek naar mensen die een bijdrage willen leveren aan de
totstandkoming hiervan.
Het is niet alleen leuk om dergelijke evenementen te organiseren, maar het is
ook een ideale gelegenheid om je netwerk uit te breiden met interessante
contacten.
Ook voor deelname aan de
redactie van de nieuwsbrief en de website zijn wij voortdurend op zoek
naar mensen die mee willen doen.
Ook zonder deel uit te maken van de organisatie kunt u vanzelfsprekend ook meedoen
aan
één van de Regio- of Belangstellingsgroepen.
Maar ook andere dingen doen zoals het geven van een aardige lezing, het
schrijven van een column of artikel, met anderen handelsstrategieën
uitwerken, software onder de knie krijgen of gewoon een groep vormen waarmee je
samen de markt analyseert/bespreekt, behoort tot de mogelijkheden.
Ben jij enthousiast en denk je dat een vrijwilligersfunctie jou op het lijf
geschreven is, neem dan contact op met het HCC Beleggen bestuur Klik Hier of met
de redactie Klik
Hier |
|
|
|
|
|
|
|
Disclaimer: Deze
publicatie komt tot stand op de redactie van beleggersonline.nl de website van
de HCC IG Beleggen. Noch de mate waarin de berichten, voorgestelde
scenario’s, risico’s en voorspellingen de marktverwachtingen
weerspiegelen, noch de mate waarin zij in de realiteit zullen tot uiting komen,
kunnen worden gewaarborgd. De voorspellingen zijn indicatief. De gegevens in
deze publicatie zijn algemeen en louter informatief. Ze mogen niet worden
beschouwd als beleggingsadvies. De
schrijver(s) van deze publicatie en het bestuur van de HCC IG Beleggen en/of de
Redactie van de Nieuwsbrief zijn derhalve niet aansprakelijk voor eventuele
verliezen. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren, behaalde resultaten uit
het verleden geven geen garantie voor de toekomst. |
|
|
|
|
|
|