analyse NutriSystem

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

Gevonden: aantrekkelijk gewaardeerd groeiaandeel


NutriSystem (NTRI)

Koers: US $ 52,41 EBIT: US $ 135,7 miljoen
Beurswaarde: US $ 1,88 miljard Enterprise value: US $ 1,75 miljard
Beurs: NASDAQ Earnings Yield: 7,8%

Bedrijfsmodel

65% Van de volwassenen in de VS (218 miljoen) kampt met overgewicht. Op ieder willekeurig moment zijn zo’n 62 miljoen Amerikanen bezig met een dieet, meestal zonder commerciële ondersteuning (79%). Een bedrijf dat bijzonder profiteert van de altijd aanwezige dieet-gekte in de VS is NutriSystem.

NutriSystem is een aanbieder van producten (hoofdzakelijk voeding) om een gezond lichaamsgewicht te bereiken. Preciezer: NutriSystem levert bij haar klanten aan huis uitgebalanceerde en geproportionaliseerde maaltijden (voorverpakt), bestaande uit een ontbijt, lunch, dinner en dessert (gebruikers kunnen zelf hun maaltijdvoorkeuren aangeven). Deze aangeleverde maaltijden maken 90% van de omzet van NutriSystem uit. Gebruikers kunnen de maaltijden zelf verder aanvullen met melk, fruit en groenten.

NutriSystem levert deze ‘voedselpakketten’ op doorlopende basis (á $ 10 per dag), en de leveranties stoppen wanneer de klant daar opdracht toe geeft. Gebruikers kunnen zonder verdere kosten gebruik maken van online en telefonische consult van professionele diëtisten.

Reclame wordt gemaakt via TV, direct mail, infomercials (30 minuten durende Tv-reclames) en geprinte reclame, en bestellingen worden geregistreerd via telefoon en internet. Uit onderzoek is gebleken dat sprake is van hoge klanttevredenheid en dat de dieetwijze als een veilige (uitgebalanceerde maaltijden) en eenvoudige manier wordt gezien om te diëten.

Voorheen was de marketing van NutriSystem vooral gericht op vrouwen met overgewicht. Deze groep vormt nog altijd een belangrijke factor in haar klantenbestand (2006: 76%). De afgelopen jaren richt het bedrijf zich ook meer op andere doelgroepen (onder nadere mannen, diabetici, ouderen) en deze groepen groeien relatief snel in het stevig groeiende klantenbestand van NutriSystem.

Naast de inzet van verbeterde, gedifferentieerde marktbenaderingen hoopt het bedrijf met het aanboren van nieuwe distributiekanalen haar klantenbestand verder uit te breiden.

Competitieve positie

Met haar huidige omvangrijke klantenbestand heeft NutriSystem een aantrekkelijke competitieve positie. Niet alleen speelt dit klantenbestand een belangrijke rol bij toekomstige acquisitie (hoofdzakelijk via mond op mond-reclame), ook zorgt dit klantenbestand voor een belangrijke kritische massa.

Deze ‘kritische massa’ zorgt ervoor dat NutriSystem haar klanten een scala aan maaltijdkeuzes kan voorleggen, tegen aantrekkelijke prijzen. Dit valt te verklaren uit locatiegebonden vast kosten (bijvoorbeeld distributiekosten), die per eenheid dalen bij een grotere afzet in een bepaalde regio.

Ook het vertrouwen dat de consument reeds in NutriSystem heeft, haar unieke businessmodel en de ruime cashmiddelen geven het bedrijf de mogelijkheid het klantenbestand verder uit te bouwen en daarmee haar competitieve positie verder te versterken.

Bedrijfscijfers en ratio’s

NutriSystem, in 1972 opgericht, heeft 595 medewerkers en een beurswaarde van US $ 1,75 miljard. De omzet bedroeg afgelopen jaar US $ 568,2 miljoen, waarover een winst gemaakt werd van US $ 85,1 miljoen. De netto en bruto winstmarges zijn met respectievelijk 15 en 52,2% fraai te noemen, en lopen de laatste jaren flink op.

Het bedrijf heeft geen schulden en US $ 82,25 miljoen cash (US $ 2,29 per aandeel). De winstgevendheid is de laatste jaren sterk opgelopen en ligt op bijzonder hoog niveau. Ook de boekwaarde is afgelopen jaren bijzonder sterk opgelopen. De verwachte winstgroei voor de komende jaren ligt eveneens op een bijzonder hoog niveau: de komende 5 jaar wordt een winstgroei verwacht van maar liefs 27,5% per jaar.

Kansen en bedreigingen

Het businessmodel van NutriSystem is weinig kapitaalintensief en de hoge vrij cashflow (en ruime cashmiddelen) maakt het mogelijk de marketinginspanningen flink op te voeren. Wat een slim plan lijkt te zijn van NutriSystem is haar marketing beter af te stemmen op haar verschillende doelgroepen (gesegmenteerde marktbenadering). Specifieke marketingprogramma’s richten zich op mannen (1/3 van alle diëters is man), vegetariërs, diabetici en ouderen (één van de snelst groeiende groepen met overgewicht in de VS). Ook weet het bedrijf met succes oude klanten opnieuw aan haar te binden.

Ook via incentives voor mond op mond-reclame (nu reeds zeer belangrijk) kunnen nieuwe klanten bereikt worden. Tevens geldt dat een uitgebreider maaltijdenassortiment als kans voor het bedrijf beschouwd kan worden.

Eind 2004 heeft NutriSystem een vrij kleine franchiseketen van fitnesscentra voor vrouwen overgenomen (Slim and Tone), met meer dan 100 locaties, hoofdzakelijk in de VS. Op deze wijze is NutriSystem niet alleen in staat de juiste (hoeveelheden) voeding aan te bieden, maar kan zij haar klanten tevens doorverwijzen naar haar fitnesscentra (en andersom). Beide activiteiten zijn daarmee complementair aan elkaar.

Een bedreiging vormt het feit dat potentiële concurrenten kunnen opstaan die haar bedrijfsmodel kopieren. Echter, NutriSystem heeft reeds een aanzienlijk klantenbestand (en beschikt daardoor over de noodzakelijke kritische massa), diepe zakken en kan via haar bestaande klanten wellicht nieuwe klanten bereiken. De grote shortpositie in de aandelen NutriSystem (33%) valt ook als bedreiging te beschouwen, hoewel het bedrijf hier operationeel niet veel last van heeft.

Ook andere bedrijven die zich op afvallen en diëten richten vallen als bedreiging aan te merken, hoewel het businessmodel van NutriSystem toch vrij uniek is. Waar een concurrent als Weight Watchers bijvoorbeeld mensen met overgewicht in groepssessies bijeen brengt, gaat NutriSystem juist uit van een individuele benadering en levert de maaltijden juist anoniem, in onopvallende pakketjes, aan.

Management

Het management achten we kundig en aandeelhoudersvriendelijk (dit is overigens een van de factoren waarop we selecteren). Insiders hebben met ruim 34% een aanzienlijk deel van het bedrijf zelf in handen.

Met een blijvende focus op de klant, innovatie en multi-chanal marketing streeft het management erna het bedrijf verder te laten groeien, een strategie die afgelopen jaren zeer succesvol is gebleken.

Zoals we aangaven is het bedrijf uitermate winstgevend. Recent heeft het management aangeven komend jaar tot US $ 200 miljoen eigen aandelen in te willen kopen. Ook dit is illustratief voor hoe het management denkt over de kracht van het bedrijf en de huidige waardering van de aandelen.



Deze analyse is beschikbaar gesteld door Hendrik Oude Nijhuis. Hendrik is oprichter van www.warrenbuffett.nl en heeft over value-investing tal van artikelen opgesteld en presentaties verzorgd. De analyse maakt onderdeel uit van het rapport ‘Warren Buffett selecties, april 2007’. Het gehele rapport is gratis beschikbaar gesteld voor aanmelders van het Warren Buffett E-Book. De website www.warrenbuffett.nl biedt het E-Book over Warren Buffett momenteel gratis ter beschikking.
Op deze analyse is een disclaimer van toepassing.

 

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden