Dufry Group, 23 oktober 2020, Jan Kolkman, HCC!beleggen
Dufry Group is een Zwitserse onderneming, opgericht in 1865, die zich bezig houdt met de exploitatie van onder meer reisbureaus en belastingvrije winkels.
Het concern heeft ruim 2500 belastingvrije winkels (maar ook niet-belastingvrije winkels) op luchthavens, cruiseschepen, zeehavens, spoorwegstations en downtown in toeristensteden.
De reisbranche is ongeveer het hardst getroffen door de Corona-crisis, doordat mensen waren veroordeeld thuis te blijven, vliegtuigen aan de grond moesten blijven staan en vliegvelden voor maanden werden gesloten. Als gevolg daarvan daalde de koers van half februari tot eind maart met ruim 70 procent. Sindsdien heeft een matig herstel plaats gevonden.
Alibaba en Dufry maakten op 20 oktober bekend dat zij een joint venture zijn aangegaan, waarin Alibaba voor 51 procent deelneemt, om de travel-retail business in China te ontwikkelen.
In verband hiermee heeft Alibaba een belang van 6,1 procent in Dufry genomen op een prijs van 33,22 Zwitserse Frank. De koers de dag tevoren was 34,21, wat dus een discount betekent van minder dan 3 procent. Op het nieuws veerde de koers op naar 37,66, dat is een plus van 10 procent.
Naast dit belang in aandelen heeft Alibaba ook converteerbare obligaties, rente 4,1 %, met een looptijd van drie jaar, conversie-koers 33,22, in portefeuille genomen. Na conversie zal het belang van Alibaba in Dufry 9.99 procent bedragen.
Alibaba heeft een belang van 51 procent in de joint venture.
Behalve ……
Behalve Alibaba heeft ook de private equity Advent International een belang opgebouwd in Dufry van 11,4 procent.
Omdat China momenteel de enige plek op de wereld is reis-organisaties en winkels in luxe artkelen zich vrij kunnen bewegen, zijn aller ogen nu gericht op die markt om de groei daar te ontwikkelen.
Door het bevorderen van bestaande en nieuwe business modellen in offline en online travel retail zegt Julian Diaz, de CEO van de Dufry Group, overtuigd te zijn dat de joint venture munt zal weten te slaan uit de groeimogelijkheden en zal helpen dat Dufry de leidende digitale travel-retail company van de wereld kan worden.
Het aandeel Dufry is genoteerd op de beurs van Zürich en in New York op de Over-the-Counter markt.
DUFN.SW | DUFRY | |
Koers | 35.20 | 3.93 |
52 weken hoog | 99.60 | 10.25 |
52 weken laag | 19.40 | 2.10 |
Netto-winst p.a. | -16.16 | 0.11 |
K/W TTM | -2.18 | 34.75 |
K/W Prosp | 322.58 | 312.50 |
Beurswaarde in mln | 1973 | 2291 |
Volume 3 mnd ~ | 966.824 | 41.296 |
Target ~ | 128.83 | N.B. |
Koerspotentie | 265.99 | N.B. |
Target hoog | 170.00 | N.B. |
Target laag | 90.00 | N.B. |
Aantal analisten | 12 | N.B. |