.. |
|
Maart
2017
|
|
|
.. |
|
Hoe
als belegger voorbereid zijn op de Neuro en Zeuro? |
|
25 maart as is
het weer zo ver. Dan organiseren we voor de 68ste keer het hcc
beleggerssymposium. Thema is dit keer: |
"Hoe
als belegger voorbereid zijn op de Neuro en de
Zeuro"
|
|
De Euro schudt op zijn
grondvesten. De ECB
haalt alles uit de kast om de Euro te redden. Draghi heeft dit zelf gezegd en
voegt de daad bij het woord: de korte rente wordt gedrukt, obligaties van de
overheden en bedrijven worden massaal opgekocht. Hoelang kan dit nog verder
gaan? Italië zit op een schuld van 130% van haar bruto nationaal product.
Zodra de rente stijgt, stijgt het begrotingstekort en moet de overheid nog meer
staatsobligaties uitgeven. Durft de ECB die dan ook op te gaan kopen of zegt de
harde kern in de ECB dan stop? Onvermijdelijk zal de Euro dan moeten splitsen,
in elk geval in een Neuro en Zeuro. Kunnen wij als belegger daarop inspelen en
wat dan te doen? Prangende en belangrijke vragen voor elke investeerder.
Op het komende HCC Beleggen Symposium hebben we weer een keur aan sprekers die
strategieën geven waarmee u op deze en andere tijden kunt inspelen. Zet
daarom nu alvast de datum van het komende symposium in uw agenda. |
Kortom,
zorg dat
je er op 25 maart bij bent. Het belooft een leuke dag te
worden! |
|
Klik hier om direkt
naar de
inschrijfpagina te gaan. |
Op beleggersonline.nl worden in de komende tijd
alle details over dit symposium gepubliceerd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hcc Beleggen interessegroep
Noordbeleggen |
groep Noordbeleggen
is
gestart in maart 2006 rond het beleggingsprogramma Vestics.
Inmiddelszijn wij verder gegaan in de boeiende wereld van het beleggen.
Zo doen we onze beleggingen op individuele basis en komen zo'n vijf keer per
jaar bijeen. Het zijn 'interactieve' bijeenkomsten waarin nieuwtjes en
ervaringen onder het genot van een kopje koffie worden uitgewisseld.
Naast het bespreken van het vaste onderwerp: de 'echte' portefeuille, komen ook
onderwerpen als: ervaring met broker software, handelssystemen, indicatoren,
werking van opties/turbo's enz aan bod.
Met als rode draad:
- Selecteren van Aandelen.
-
Selecteren van Opties.
-
Werking en selectie van Turbo's - Selecteren van
Beleggingsfondsen
Benieuwd? Kom kom gerust een keer kijken of het iets voor je is. Mail voor meer
info naar Ben
Rietveld |
|
|
|
|
|
|
CoSA
Rangtabel: Fraai hulpmiddel aandelenselectie |
Bron: HCC Beleggen CoSA-werkgroep |
In dit artikel bespreken we de Rangtabel die elke week als bijlage bij de
Nieuwsbrief wordt verzonden aan onze lezers.
Deze tabel bevat een overzicht van alle aandelen die wij volgen: Op dit moment
zijn dat 112 aandelen genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Brussel, Parijs
en de Xetra en 462 aandelen genoteerd in de VS.
Dit zijn geen willekeurig gekozen aandelen, maar aandelen die de potentie
hebben om te voldoen aan de voorwaarden die wij stellen aan koopwaardigheid.
Regelmatig worden aandelen toegevoegd of uit het bestand verwijderd.
De Rangtabel stelt de gebruikers in staat om eventueel zelf een rangorde van de
aandelen te maken. Daarbij komen de (meest) koopwaardige aandelen bovenaan te
staan, gevolgd door aandelen met een neutraal advies en daarna de aandelen
waarvoor het verkoopadvies geldt.
Voor elk aandeel vermeldt de tabel de waarde van een aantal kengetallen. De
waarde van een kengetal wordt getoetst aan de grenzen die we daarbij gesteld
hebben. Voldoet een kengetal aan de eisen voor koopwaardigheid geeft dat een
koopadvies voor het aandeel, mits ook de andere kengetallen aan de
koopvoorwaarden voldoen. De waarde van een kengetal kan ook leiden tot een
verkoopadvies en daarbij zijn we streng: Als dit verkoopadvies voor
één kengetal geldt dan wordt dat het eindadvies.
De gebruiker kan de grenzen die aan kengetallen gesteld worden desgewenst naar
eigen inzicht en voorkeur aanpassen.
Selectie o.b.v. methode
KoersGroeibeleggen,
DividendGroeibeleggen of DividendHerbeleggen
De Rangtabel biedt de mogelijkheid om een selectie te maken op grond van drie
methoden:
- KoersGroeibeleggen: aandelen waarvan verwacht kan
worden dat hun koers na
een periode van circa vijf jaar minstens verdubbeld zal zijn.
- DividendGroeibeleggen: aandelen die voor de lange
termijn geschikt zijn
voor het genereren van extra inkomsten door dividenduitkeringen
- DividendHerbeleggen: aandelen waarvan het uitgekeerde
dividend wordt
gebruikt voor de aankoop van meer aandelen in het bedrijf.
Voor een uitgebreide toelichting bij deze methoden verwijs ik naar artikelen
die wij in de maanden september, oktober en november 2016 in deze Nieuwsbrief
gepubliceerd hebben.
Hierboven ziet u het
bovenste deel van een
recente Rangtabel.
In deze tabel is geselecteerd op basis van de methode KoersGroeibeleggen.
Bovenaan staat de Kopgroep van aandelen die bij deze methode koopwaardig
zijn
De Rangtabel is dus een belangrijk hulpmiddel voor de selectie van aandelen
voor de middellange of lange termijn.
Niet iedere abonnee op de wekelijkse CoSA-nieuwsbrief zal in staat zijn om zelf
de rangtabel aan te passen aan de eigen wens om bijvoorbeeld de rangorde van
Koersgroei-, Dividendgroei- of DividendHerbeleg-aandelen te volgen. Daarom
wordt worden de drie beleggingsmethoden bij toerbeurt driewekelijks in de
nieuwsbrief getoond. Omdat het om lange-termijnbeleggen gaat is dat voldoende
om op de hoogte te blijven.
We raden daarbij wel aan om niet alleen af te gaan op de uitkomst van de
selectie door de tabel. Het is aan te raden om voor koopwaardige aandelen ook
te kijken wat andere bronnen over deze aandelen zeggen.
Als een aandeel in de portefeuille is opgenomen, is het zeker niet nodig
voortdurend oog op deze aandelen te houden. Per saldo is gekozen voor
kwaliteitsaandelen waarvan voor de lange(re) termijn een goede performance
verwacht kan worden.
Werkgroep CoSA
Indien u meer wilt weten over de activiteiten van CoSA, kunt u de voorlopige
CoSA-webpagina (klik hier), raadplegen of contact opnemen met de
voorzitter:Jan
van der Meulen via CoSA-L@beleggersonline.nl
U kunt zich met hetzelfde
mailadres aanmelden voor het ontvangen van informatie, |
|
|
|
|
|
|
Adrenaline
beurs |
Bron: Corné
van Zeijl, Actiam |
De experts blijven erg somber, zij het iets minder dan vorige maand.
Het werd ook wel adrenaline beurs genoemd.
De somberheid van afgelopen maand kwam duidelijk niet uit.
De AEX steeg flink, m.n. door het bod op Unilever..
Februari was een prachtige
beursmaand
De somberheid van de experts van afgelopen maand hebben we niet in de koersen
teruggezien. Sterker nog februari was een prachtige beursmaand. De AEX steeg
met bijna 4%.
Dat kwam natuurlijk vooral door het bod op Unilever. Deze AEX-reus steeg met
19,3%. De mediaan, de middelste waarneming, was slechts 1,1%.
Maar aangezien de onderliggende factoren, zoals politieke onzekerheid,
verwachte rentestijging en de waardering van aandelen niet veranderd zijn,
blijft men somber voor de beurs. Niet zo erg als vorige maand, maar het is wel
duidelijk somber. Dat is goed in de grafiek te zien.
Een expert omschreef het mooi als een adrenaline beurs.
En op adrenaline kan je best nog een tijdje doorgaan, ook al ben je
doodop.
Ook voor de langere termijn blijft men somber. En om dezelfde fundamentele
reden.
Slechte aandelenkeuzes
De aandelenkeuzes waren niet best. Bijna alle top aandelen bleven achter bij de
AEX. Maar ook aan de flopperskant was het simpelweg slecht. Arcelor Mittal en
Heineken scoorden allebei prima, terwijl de experts toch dachten dat het niet
zo’n beste maand voor deze aandelen zou worden. In februari gingen de
toppers met slechts 1,9% omhoog, maar stegen de floppers 4,8%. Een long/short
fonds zou dus 2,9% hebben verloren. De IEX lezers lieten deze maand de experts
ver achter zich. Hun fictieve long/short fonds scoorde wel een plus, 2,2% om
precies te zien.
KPN en Ahold topper, Arcelor
weer de grote
flopper.
Voor de komende maand houdt men vast aan veilige namen als KPN en Ahold
Delhaize. Een logische keuze als je somber over de beurs bent. Galapagos is een
opmerkelijke binnenkomer in de topperslijst. En ook Shell zien we niet zo vaak
bij de toppers staan.
Bij de floppers staat weer Arcelor Mittal fier bovenaan. Let wel vorige maand
was de koersstijging 15,6%. Een ook Altice staat weer bij de floppers. Unilever
en Boskalis complementeren de lijst. De stijging van Unilever vindt men wat
overdreven en dus is dit een logische plaats voor dit aandeel.
Deze maand deden er 63 experts aan de enquête mee. |
|
|
|
|
|
|
Opmars
van e-commerce dempt inflatie |
Bron: DNB |
De huidige opmars van e-commerce gaat via lagere kosten en toenemende
concurrentie gepaard met neerwaartse druk op consumentenprijzen.
Zo ervaren huishoudens een gemiddeld prijsvoordeel van 6,5% op het
aankoopbedrag bij online winkelen in plaats van in een fysieke winkel.
Bij benadering heeft e-commerce de stijging van de Nederlandse
consumentenprijzen in 2016 gedempt met 0,1-procentpunt.
Opmars van e-commerce in
Nederland
De aankoop van goederen en diensten via het internet door consumenten
(e-commerce) groeit de laatste jaren sterk. Vergeleken met 2014 stegen de
Nederlandse online bestedingen in 2015 met 16% tot een totaalbedrag van EUR
16,1 miljard. Deze ontwikkeling heeft zich doorgezet in 2016. Onderzoeksbureau
GfK gaat uit van een toename van de online bestedingen met EUR 3,7 miljard naar
EUR 19,8 miljard in 2016, ofwel een groei van 23%.
Daarmee komt 49% van de groei van de totale particuliere consumptie in 2016
voor rekening van e-commerce.
Ondanks de uitbundige groei bestaat er potentieel voor de Nederlandse
e-commercesector om door te groeien. Zo loopt Nederland op gebied van
e-commerce internationaal gezien achter. Figuur 1 bevat de gemiddelde online
bestedingen per online consument in 2015 voor een aantal landen. In het VK
wordt verreweg het meeste uitgegeven per online consument, namelijk EUR
3.600.
In Nederland wordt per online consument ongeveer een derde (EUR 1.242)
uitgegeven van wat er in het Verenigd Koningrijk online wordt gespendeerd.
Ook het aandeel van online bestedingen in de werkelijke individuele consumptie
is in Nederland relatief gering. Bedroeg dit aandeel in 2015 in Nederland 3,9%,
in Frankrijk en het VK was dit al opgelopen tot 4,2% respectievelijk
7,9%.
Figuur
1 Gemiddelde online uitgaven per online consument (2015) in
Euro
E-commerce: lagere kosten en
hogere
concurrentie
De opmars van e-commerce kan theoretisch langs twee kanalen een dempend effect
hebben op het niveau van consumentenprijzen.
Ten eerste hebben online-aanbieders mogelijk lagere productiekosten, doordat ze
minder uitgaven hebben voor winkelexploitatie, zoals huur en personeel.
Ten tweede kan e-commerce tot meer concurrentie tussen aanbieders leiden door
toegenomen prijstransparantie.
Het internet heeft het voor consumenten eenvoudiger gemaakt om prijzen met
elkaar te vergelijken. Het is echter vooral de combinatie van lagere kosten en
toenemende concurrentie waardoor van e-commerce een prijsverlagend effect kan
uitgaan.
Een daling van de productiekosten zou in een weinig concurrerende omgeving
eerder tot hogere bedrijfswinsten dan lagere consumentenprijzen leiden.
Naast een drukkende werking op het gemiddelde prijsniveau van de consumptie kan
e-commerce ook een tijdelijk effect hebben op de gemiddelde stijging van de
consumentenprijzen (inflatie). Zolang het aandeel van e-commerce in de
particuliere consumptie toeneemt, gaat hiervan een neerwaarts effect uit op de
inflatie.
Wanneer na verloop van tijd het aandeel van e-commerce in de totale consumptie
niet meer verandert en een nieuwe evenwichtssituatie is ontstaan, zal het
dempende effect op de inflatie uitdoven.
Effect van e-commerce op
consumentenprijzen
Veel informatie over het prijsverschil tussen online- en winkelprijzen is voor
Nederland niet voorhanden. Om een indruk te krijgen van de invloed van
e-commerce op prijzen, is met behulp van de DNB Household Survey (DHS) een
enquête uitgezet.
Hieruit blijkt dat tweederde van de online consumenten geld meent te besparen
op het aankoopbedrag door online te winkelen in plaats van in een fysieke
winkel. Gemiddeld verwachten consumenten een prijsvoordeel van 6,5%.
Hoewel het hierbij om een perceptie gaat en niet om een waargenomen
prijsverschil op basis van prijsstatistieken, sluit deze verwachting vrij goed
aan bij de literatuur. Andere studies die voornamelijk betrekking hebben op de
VS en het VK vinden effecten tussen 4 en 11%. Dit prijsvoordeel weerspiegelt
alleen het verwachte verschil tussen prijzen in online en fysieke winkels.
Door toegenomen concurrentie en transparantie als gevolg van e-commerce kunnen
de prijzen tevens over de hele linie zijn afgenomen, in zowel fysieke als
webwinkels.
Uitgaande van het gepercipieerde prijsvoordeel van 6,5% en gegeven de waarde
van de online bestedingen alsmede de waarde en het volume van de particuliere
consumptie, kan de dempende invloed van de groei van e-commerce op de stijging
van de prijs van de particuliere consumptie worden benaderd. Hieruit volgt dat
de groei van e-commerce de stijging van de Nederlandse consumentenprijzen in
2016 heeft gedempt met circa 0,1%-punt. Dit is exclusief het indirecte effect
van lagere prijzen in fysieke winkels.
Doordat het aandeel van e-commerce in de particuliere consumptie relatief
beperkt is, is de omvang van het neerwaartse effect op consumentenprijzen nog
bescheiden.
Verwacht mag worden dat de omvang van het effect de komende jaren zal oplopen,
doordat het aandeel van e-commerce in de totale consumptie hoogstwaarschijnlijk
verder zal toenemen.
Op termijn, wanneer het groeipotentieel van e-commerce zijn grens heeft
bereikt, zal het drukkende effect op inflatie verdwijnen. |
|
|
|
|
|
|
Hcc Beleggen
interessegroep Computerbeleggersgroep-ZH |
Computerbeleggersgroep-ZH
|
Sinds de oprichting in 2002 houden wij ons
bezig met “Beleggen met behulp van de computer”. Het accent ligt
daarbij op het vergroten van de kennis van het ontwikkelen en exploiteren van
handelssystemen. Deze zijn vooral gebaseerd op methoden uit de kwantitatieve en
statistische analyse. Uiteraard wordt daarbij ook aandacht besteed aan
ondersteunende software. Regelmatig besteden we echter ook aandacht aan andere
vormen van beleggen zoals Fundamentele analyse. Daarbij gaan we altijd uit van
het beschrijven en bespreken van een gestructureerde aanpak die gebaseerd is op
objectieve grondslagen. |
Wij komen 9 keer per jaar
bijeen. Afwisselend
in Berkel & Rodenrijs en Delft. |
Klik hier voor meer info Contactadres:
janroozenburg@kpnplanet.nl |
|
|
|
|
|
|
Bijkopen
?? |
Bron: Jan Kolkman, 24 februari 2017 |
Jan Kolkman,
oprichter van Stockpicker-signaal |
heeft tientallen jaren ervaring opgedaan
met de belegging in
aandelen bij een grote beleggingsmaatschappij en hij heeft zich daarna, via
cursussen, symposia en heel veel lezen, gespecialiseerd in technische analyse.
Hij hanteert diverse algemeen gebruikte indicatoren en daarnaast ook signalen
uit eigen koker. |
Je
kunt je
afvragen of het bijkopen van aandelen op een behoorlijk gedaalde koers
verstandig is.
Onlangs kwam ik een aandeel tegen, dat ik zelf niet had, dat behoorlijk gedaald
was. Ik vroeg me dan ook af: is dat aandeel nu koopwaardig??.
Reverse Split
Zo zag ik in de grafiek ook de aanduiding dat er per 26 januari 2017 een
reverse split had plaats gevonden van één nieuw aandeel voor
dertig oude.
Zo’n omgekeerde splitsing zou je ook een samenvoeging kunnen noemen.
Dit is een maatrgel die wel eens wordt gedaan om de koers weer op een
redelijker niveau te brengen.
De koers is nu, dus na de reverse split, $ 1,85. Want zonder die mutatie zou de
koers amper 6 dollarcent zijn geweest. In geval van zo’n mutatie moeten
alle koersgegevens van vóór de splitsingsdatum worden
gecorrigeerd.
In dit geval moeten de oudere koers-gegevens dus met 30 worden
vermenigvuldigd.
Real Goods Solar
Dat aandeel was Real Goods Solar, genoteerd op de NASDAQ in New York met de
ticker RGSE.
Maar die reverse split van januari dit jaar was niet de enige die Real Goods
Solar de laatste jaren heeft doorgevoerd. Op 2 juni 2016 was er een van
één nieuw aandeel op 20 oude evenals op 18 mei 2015 een van
dezelfde omvang. Wanneer je dus in het voorjaar 2014 zo’n 12000 aandelen
RGSE in portefeuille had met een koers van destijds 5,65 dollar met een totale
waarde van 67.800 dollar, dan heb je nu één aandeel met een koers
van minder dan twee dollar. Dat komt neer op een verlies van 99,73 procent in
drie jaar tijd. Of anders uitgedrukt 97 procent per jaar!!.
Imtech
Om zo’n rampscenario mee te maken is het helemaal niet nodig naar Amerika
te gaan.
Zo iets hebben we hier in Nederland ook meegemaakt, namelijk met Royal Imtech.
Dat was toch jarenlang een aandeel om te houden en te koesteren!!
Maar wat hebben de aandeelhouders daar ook moeten bloeden. Wat zijn de
aandeelhouders daar bedot met mooie verhalen, onder andere over een soort
Disneyland in de buurt van de Poolse hoofdstad Warschau. De koers was in 2012
nog in de buurt van de 45 euro.
Bij Imtech (ik noem het maar geen Royal Imtech meer) was dan wel geen sprake
van herhaalde reverse splits, maar wel herhaaldelijk zware
aandelen-emissies.
Zo was er in de eindfase een emissie waarbij het bezit van één
aandeel Imtech het recht gaf om op 131 nieuwe aandelen in te schrijven voor 1
cent per aandeel. Inmiddels is op 13 augustus 2015 Imtech in staat van
faillissement verklaard.
Hoeveel mag een aandeel naar
jouw mening in
waarde dalen voordat je in actie komt?En
wat is dan die actie?
Bijkopen of toch maar verlies nemen. Als acceptabel dalingspercentage zie ik 8
procent ten opzichte van zijn recent gemaakte hoogste koers. Ik geef toe dat ik
ook zelf wel eens aandelen met een groter percentage zie dalen en dan toch niet
verkoop. Maar het is goed dan ernstig te overwegen of je actie moet ondernemen.
Ik laat het dan vooral afhangen van de stand van de indicatoren wat te
doen.
Met deze voorbeelden is het duidelijk, dat het bijkopen van aandelen –
puur omdat de koers zo gezakt is – niet zo verstandig is.
Het komt er op neer dat we er goed aan doen te letten op diverse indicatoren,
want die geven een indicatie (het woord zegt het al !!) hoe de koers zijn weg
waarschijnlijk zal vervolgen. Achteraf geredeneerd zeggen we allemaal dat we
short hadden moeten gaan in die aandelen of een positie hadden moeten innemen
door put opties te kopen of call opties te schrijven. Maar dat is een kwestie
van voorschrijdend inzicht. Maar laten we blij zijn dat de indicatoren niet een
long positie aanraadden.
Waar doe je goed aan?
Ja je twijfelt, als belegger, allemaal wel eens of je er goed aan doet dat ene
aandeel in je portefeuille aan te houden. In zo’n geval is het wijs om te
bedenken of je het op deze prijs zou willen kopen als je ‘m nog niet had.
Is het antwoord positief? Houd dat aandeel dan maar in portefeuille.
En bij een negatief antwoord: verkoop dat stuk dan maar ! Ook al is het dan met
verlies. |
|
|
|
|
|
|
Het
euro-experiment |
Bron:
Hendrik Oude Nijhuis |
|
Hendrik Oude Nijhuis
Auteur, oud bestuurslid HCC Beleggen en BSC Duitenberger.
Oprichter Warrenbuffet.nl |
Hendrik Oude Nijhuis
heeft zich
jarenlang verdiept in
‘s werelds beste beleggers. Hij is medeoprichter van Beterinbeleggen.nl
en zijn
bestseller over Warren Buffett is via de website http://www.warrenbuffett.nl/
gratis beschikbaar. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het
doen van beleggingen. |
De relatief weinig concurrerende landen aan de periferie van het eurogebied
profiteerden de voorbije jaren van een samenloop van omstandigheden zoals een
gedaalde rente, een lage olieprijs en een gedaalde waarde van de euro zelf. Een
vergelijking maken tussen Duitsland en Italië.
Duitsland
Waar de werkloosheid in Duitsland rond de eeuwwisseling ruim 10% bedroeg daalde
deze sindsdien bijna onafgebroken. Momenteel bedraagt de Duitse werkloosheid
ongeveer 4%, een historisch laag percentage.
De Duitse economie wordt sterk gestimuleerd door het lage rentebeleid van de
Europese Centrale Bank (ECB). Vanwege de in Duitsland heel lage inflatie was
het ECB-beleid tot voor kort nog enigszins verdedigbaar. Maar juist in
Duitsland begint de inflatie nu op te lopen. Duitse spaarders zien hun
koopkracht daarmee als sneeuw voor de zon wegsmelten.
Het leven in Duitsland werd in december 1,7% duurder vergeleken met een jaar
eerder. Een maand eerder bedroeg de inflatie nog slechts 0,8%. Huizenprijzen
stegen in Duitsland afgelopen jaar meer dan 10%. En dat terwijl de rente in
Duitsland nog altijd stevig negatief is, een gevolg van het stimuleringsbeleid
van de ECB.
Italië
In Italië is het beeld omgekeerd. De werkloosheid steeg hier sinds het
uitbreken van de kredietcrisis gestaag en komt momenteel uit op 11,9%. De
jeugdwerkloosheid ligt nog substantieel hoger.
Sinds Italië de euro in 1999 invoerde kende het land amper groei. De
torenhoge schulden vormen een symptoom van de economische problemen, niet de
oorzaak. Landen als Spanje, Griekenland en Ierland kenden tenminste nog een
periode van hoogconjunctuur sinds de invoering van de euro. Italië viel
slechts stagnatie ten deel.
Ook de productiviteit is sinds het uitbreken van de kredietcrisis in
Italië gedaald. En bij de verkiezingen afgelopen jaar waren het de
Italianen zelf die massaal tegen broodnodige hervormingen stemden.
Hoe verder?
Vanwege de grote verschillen in concurrentievermogen tussen de landen in het
eurogebied is het onvermijdelijk dat sterke landen geld overhevelen naar zwakke
landen. Is die bereidheid er niet of onvoldoende dan lijkt er niet aan te
ontkomen dat kiezers in de zwakke eurolanden steeds meer een voorkeur zullen
krijgen voor een toekomst zonder het keurslijf van de euro.
In het bijzonder voor de jongeren in de zwakke eurolanden lijkt een stem voor
een euro-exit rationeel. De crisis zal zich dan aanvankelijk verdiepen maar
vervolgens zal, mede als gevolg van devaluatie, zich vlot een herstel inzetten
met meer werkgelegenheid tot gevolg. De kans daarop lijkt nihil wanneer een
land als Italië onderdeel van de eurozone blijft uitmaken. Met een
verloren generatie tot gevolg...
Een eerdere verzameling
columns over het
euro-experiment gebundeld in het boekje 'Terug naar de gulden?' is via
deze link gratis beschikbaar
(PDF-bestand). |
|
|
|
|
|
|
Gelijkgewogen
S&P 500 op forse outperformance vs kapitaalsgewogen |
Bron: Ronald Kok, Analist.nl |
|
Ronald Kok (RBA)
Financieel analist, entrepeneur en uitgever van o.a. Analist.nl |
Na zijn
economie opleiding aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam, VBA aan de VU Universiteit van Amsterdam
bleef hij zich verder specialiseren w.o. EFFAS , en focust hij zich nu
vooral op financiële analyse en de praktische toepasbaarheid van
beleggingsstrategieën. Zijn aandachtsgebieden zijn vooral de Amerikaanse
en Europese aandelen. Daarnaast focust Ronald zich ook op
derivatenstrategieën, asset-allocatie en
risicomanagement. |
De laatste paar jaar zien we de outperformance van de gelijk gewogen S&P
500 (via de Guggenheim tracker) versus de klassieke kapitaalsgewogen S&P
500 wederom groter worden.
De Guggenheim tracker is één van de weinige gelijk gewogen
trackers op de S&P 500 en noteert pas met een vrij korte historie (vanaf
april 2003).
Forse winsten beide
methodieken maar
gelijkgewogen stuk beter
Beleggers die de S&P 500 in 2003 kochten staan nu op een winst van 157
procent (exclusief de dividenden). Beleggers die echter dezelfde S&P 500
kochten maar dan gelijk gewogen (dus in alle 500 aandelen 1/500e deel) staan op
een plus van 257 procent.
Dit is een enorm verschil het lagere rendement van de klassieke
kapitaalsgewogen S&P 500 komt vooral door de enorme overweging in een
handjevol aandelen (circa 20).
Het hogere rendement van de gelijk gewogen S&P 500 index komt vooral door
de veel hogere zwaarte in de kleinere aandelen in deze index.
Gelijkgewogen
versus
kapitaalsgewogen
We zien in de grafiek dat al vanaf de start in 2003 dat de rode lijn (die van
de gelijkgewogen index) het beter doet dan de blauwe klassieke kapitaalsgewogen
index.
Echter rond 2007 gaan beiden fors omlaag en hebben praktisch hetzelfde
dieptepunt in 2009.
Het herstel na 2009 is echter veel forser bij wederom de gelijk gewogen
index. |
|
|
|
|
|
|
Hcc Beleggen interessegroep
CoSA |
CoSA, Computerondersteunde Selectie van Aandelen, gebaseerd op fundamentele
analyse van bedrijven. Er wordt primair gekeken naar omzet, nettowinst, eigen
vermogen, dividenden en winst per aandeel om de kwaliteit van een bedrijf te
bepalen. Pas als het bedrijf kwalitatief aan minimum eisen voldoet wordt er
naar de koersen gekeken. |
Indien u
meer wilt
weten over de activiteiten van CoSA, kunt u de voorlopige CoSA-webpagina
(klik hier), raadplegen of contact opnemen met de
voorzitter: Jan van der Meulen via CoSA-L@beleggersonline.nl
U kunt zich met hetzelfde mailadres aanmelden voor het ontvangen van
informatie, zoals de wekelijks verschijnende CoSA-nieuwsbrief en voor het
verkrijgen van toegang tot de voor CoSA-leden beschikbare Europese
CoSA/SSG-verzameling. |
|
|
|
|
|
|
Uitnodiging Algemene Leden
Vergadering HCC
Beleggen op 25 maart 2017 |
Aan: alle leden van de IG HCC-Beleggen
Van: Frans Schreiber, voorzitter HCC Beleggen
Beste HCC Beleggen leden,
Met klem wil ik jullie
oproepen om de komende
ALV bij te wonen op
25 maart 2017 in De Bilt.
De komende ALV wordt, naast interessant, ook belangrijk voor u als leden. Op
deze ALV willen we namelijk onze plannen voorleggen hoe wij HCC Beleggen
voor de toekomst in willen gaan vullen.
Nu kunnen we gewoon doorgaan op de oude voet en als bestuur en actieve
vrijwilligers doen wat we altijd goed gedaan hebben met misschien wat
bijschaven hier en daar en dan houden we het nog wel een paar jaren vol. Maar
dat is niet onze ambitie en hopelijk niet jullie wens.
Wat willen we dan? Wij, bestuur en vrijwilligers willen vooral naar jullie
luisteren. Wat hebben jullie als HCC Beleggen leden nodig om meer rendement uit
het lidmaatschap van HCC Beleggen te halen. Hierbij kun je dan denken aan
informatie voorziening via de website, de nieuwsbrief en de jaarlijks
terugkerende symposia dagen.
Maar wij denken dat wij meer kunnen betekenen voor jullie. Te denken valt
hierbij aan het verzorgen van cursussen voor beginnende of gevorderde beleggers
in de eigen regio. Ook kunnen we denken aan het geven van workshops met een
centraal thema waarbij we gastsprekers uit kunnen nodigen die met onderwerpen
aankomen die jullie aanspreken. Alles is mogelijk en bespreekbaar, schroom dan
ook niet om jouw ideeën te ventileren op de ALV.
Het bestuur heeft ook een enquête ontwikkelt voor (aspirant-)leden om
jullie ervaringen met HCC Beleggen en andere beleggingsinstrumenten als
software en brokers te delen met ons. Het uitgangspunt hierbij is om HCC
Beleggen als facilitaire partij te kunnen neerzetten voor de leden van HCC
Beleggen. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de continuïteit van HCC
Beleggen gewaarborgd blijft en dat de ondersteuning naar de leden toe
gewaarborgd blijft.
Kom daarom naar de ALV op 25 maart en laat je stem horen! Samen zorgen we dan
voor een goed rendement!
Ben je niet in de gelegenheid om naar de ALV te komen? Laat dan je stem
horen via de enquête. De toekomst van HCC Beleggen gaat ook jou aan!
Met vriendelijke groeten,
Frans Schreiber
Voorzitter HCC Beleggen |
|
|
|
|
|
|
HCC!beleggen
zoekt actieve vrijwilligers |
Wat doe jij met je geld?
En met je vrije tijd?
HCC!beleggen is op zoek naar actieve vrijwilligers om bijvoorbeeld de redactie
over de nieuwsbrief te voeren, als webmaster te fungeren, te helpen bij het
organiseren van symposia en andere bijeenkomsten en meer. Ben jij een
enthousiaste belegger?
Meld je dan aan via het bestuur
of de redactie van HCC!beleggen.
Wie zoeken we?
Er is behoefte aan vrijwilligers die zich met verschillende zaken willen
bezighouden. Zo zoeken we verschillende redacteuren voor diverse werkzaamheden,
maar zijn we ook opzoek naar mensen die graag contacten onderhouden met
bijvoorbeeld sprekers voor onze symposia.
Redacteuren
We zoeken redacteuren die zo’n een á twee uur per week willen
besteden aan het aanleveren en op de website plaatsen van content. Het gaat dan om onder
meer artikelen over economische onderwerpen, specifieke beleggingsartikelen of
andere interessante financiële onderwerpen.
Ook zoeken we redacteuren die zo’n zes uur per maand kunnen besteden aan
het leveren en plaatsen van financieel -economische content voor de
maandelijkse nieuwsbrief.
Die nieuwsbrief moet natuurlijk ook in elkaar gezet worden. Ben je handig met
een computer en heb je ongeveer vier uur per maand tijd, dan kun je je hiervoor
aanmelden. Dit kan natuurlijk ook in combinatie met het leveren van de content
voor website en/of nieuwsbrief.
Contactpersonen
Heb je meer affiniteit met mensen dan met teksten? Wees welkom want we zijn ook
naarstig op zoek naar sociaal bedreven, communicatief vaardige mensen die
contacten met bijvoorbeeld sprekers voor symposia willen onderhouden. Dit zal
ongeveer twee uur van je tijd per maand kosten. Ook hiervoor wordt natuurlijk
wel interesse in beleggen verwacht.
Heb je zin en tijd ons te helpen, meld je dan aan via het het bestuur of de redactie van HCC!beleggen |
|
|
|
|
|
|
|
Disclaimer: Deze
publicatie komt tot stand op de redactie van beleggersonline.nl de website van
de HCC IG Beleggen. Noch de mate waarin de berichten, voorgestelde
scenario’s, risico’s en voorspellingen de marktverwachtingen
weerspiegelen, noch de mate waarin zij in de realiteit zullen tot uiting komen,
kunnen worden gewaarborgd. De voorspellingen zijn indicatief. De gegevens in
deze publicatie zijn algemeen en louter informatief. Ze mogen niet worden
beschouwd als beleggingsadvies. De
schrijver(s) van deze publicatie en het bestuur van de HCC IG Beleggen en/of de
Redactie van de Nieuwsbrief zijn derhalve niet aansprakelijk voor eventuele
verliezen. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren, behaalde resultaten uit
het verleden geven geen garantie voor de toekomst. |
|
|
|