|
|
inhoud: |
HCC Beleggen Nieuwsbrief 20130601 |
|
|
|
Sterke stijging
fondsvermogen Nederlandse beleggingsfondsen |
Bron: DNB |
In het eerste kwartaal van 2013 is het
fondsvermogen van de Nederlandse beleggingsinstellingen met 4,5% k-o-k
(EUR 25,2 miljard) toegenomen tot EUR 581,1 miljard (zie figuur 1).
De stijging van het fondsvermogen werd met name veroorzaakt door
koerswinsten op de aandelenbeleggingen. Het aantal Nederlandse
beleggingsinstellingen nam toe van 1517 ultimo 2012 naar 1538 in het
eerste kwartaal van 2013.
De beleggingsinstellingen behaalden een positief totaalrendement van
3,8% k-o-k op hun beleggingen in het eerste kwartaal van 2013. In het
voorgaande kwartaal rapporteerden de beleggingsinstellingen een
totaalrendement van 1,6% k-o-k. Het positieve totaalrendement werd
vooral veroorzaakt door een koerswinst van 7,7% k-o-k (omgerekend in
euro’s) op de beleggingen in aandelen (zie figuur 2).
De MSCI World index (benchmark, gemeten in euro’s) steeg in dezelfde
periode met 10,0% en de AEX-index met 1,6%. Op de beleggingen in
staatsobligaties – die voor het grootste deel uit obligaties van landen
uit het eurogebied bestaan – werd een koersverlies geleden van 1,4%.
Dit is in lijn met de daling van de iBoxx Euro Sovereign All Maturities
index (een benchmark) met 0,5% in het eerste kwartaal van 2013. Op de
portefeuille van bedrijfsobligaties werd een koerswinst behaald van
1,1% k-o-k.
De netto-inleg bedroeg EUR 3,8 miljard en was nagenoeg geheel afkomstig
van institutionele beleggers. Huishoudens legden - na 9 kwartalen op
rij van onttrekkingen – wel weer geld in, alhoewel de netto-inleg in de
Nederlandse beleggingsinstellingen gering van omvang was (EUR 18
miljoen). Aandelenfondsen waren met een netto-inleg van EUR 2,6 miljard
het populairst onder beleggers, in het bijzonder de aandelenfondsen die
in opkomende markten beleggen (EUR 2,3 miljard). Ook hedgefondsen (EUR
0,5 miljard), gemengde fondsen (EUR 0,2 miljard) en de overige fondsen
(EUR 1,7 miljard) rapporteerden een netto-inleg. Aan vastgoedfondsen
(EUR 0,6 miljard) en obligatiefondsen (EUR 0,5 miljard) werd geld
onttrokken door beleggers in het eerste kwartaal van 2013. |
Terug naar Inhoud
|
|
|
RG
Flevoland-Overijssel is een van de HCC Beleggen Regio Groepen. Dit zijn regio
georienteerde groepen van beleggers die geregeld bijeenkomen om in
ontspannen sfeer met elkaar ervaringen, kennis en beleggings ideeën te
delen |
Onderwerpen als ervaring met broker software, handelssystemen,
indicatoren, werking van opties/turbo's enz. kunnen aan bod komen.
Benieuwd geworden naar deze groep beleggers, meld je dan per email aan bestuur@beleggersonline.nl
.
|
|
|
|
Misleidende reclames
prijzen risicovolle producten aan als alternatief voor sparen |
Bron: AFM |
|
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet de laatste tijd reclames
voor financiële producten als verzekeringen of beleggingen, waarin
sterk de indruk wordt gewekt dat het gaat om een alternatief voor een
spaarrekening of –deposito.
Deze producten bieden echter niet dezelfde zekerheid, maar kennen juist
grotere risico’s en in sommige gevallen hogere kosten. |
Dergelijke reclames kunnen consumenten op het verkeerde been zetten en
zijn daarom misleidend. |
Reclame-uitingen over financiële producten moeten volgens de wet
correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Onder misleiding verstaat
de AFM reclames waarin ‘appels met peren’ worden vergeleken, zoals een
verzekering of een belegging gelijk stellen aan een spaarrekening. De
AFM treedt op tegen dergelijke uitingen.
Ze adviseert daarnaast consumenten alert te zijn op de algemene
voorwaarden van een product. Oplettendheid is zeker gewenst als een
aanbieder niet onder toezicht staat van de AFM.
Verzekering
De AFM ziet onder meer reclame-uitingen voor verzekeringen waarmee
consumenten geld opzij zetten voor later. Zo’n verzekering is vaak een
combinatie van zelf geld inleggen en een overlijdensrisicoverzekering.
Als de verzekerde eerder overlijdt dan de einddatum van de
spaarverzekering, keert deze verzekering direct uit aan de
nabestaanden. In tegenstelling tot een normale spaarrekening, kunnen
hier extra kosten (voor de verzekering) bij komen kijken.
Grond en goud
Daarnaast bieden sommige marktpartijen grond- en goudbeleggingen aan
als alternatief voor een spaarrekening. Grond- en goudbeleggingen zijn
echter aanzienlijk meer risicovol. Zo is het voorgespiegelde rendement
onzeker en lopen beleggers het risico een deel van hun inleg kwijt te
raken. Deze beleggingen zijn dan ook geen geschikt alternatief voor een
spaarrekening.
Depositogarantiestelsel
Daar komt bij dat het depositogarantiestelsel niet van toepassing is op
deze verzekerings- en beleggingsproducten. Het depositogarantiestelsel
garandeert dat consumenten hun spaargeld tot 100.000 euro per
rekeninghouder terugkrijgen als een bank failliet gaat. Banken met een
vergunning van de Nederlandsche Bank (DNB) vallen onder het
depositogarantiestelsel. In het Wft-register van DNB kunnen consumenten
nagaan of hun bank onder deze regeling valt.
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden bieden consumenten meer duidelijkheid over de
werkingvan een product, waaronder over de risico’s, de kosten en
eventuele garanties. De AFM adviseert consumenten de algemene
voorwaarden goed te lezen. Als de werking van het product daarna
nog steeds onduidelijk is, kunnen consumenten contact opnemen met de
aanbieder om daar hun vragen te stellen. Ook is onafhankelijk advies
over beleggingen en verzekeringen een optie. Daarvoor moet wel apart
worden betaald. |
Terug naar Inhoud
|
|
Doe
het zelf beleggers in de regio Helmond
Wij zijn een klein studie-beleggerclubje dat zich richt op het
uitwisselen van kennis en ervaringen om zelf actief en succesvoller te
kunnen beleggen.
Wat we doen?:
- We bespreken elkaars aanpak en
strategieën, wisselen criteria uit die iedereen maakt bij de keuzes van
aandelen, opties en andere derivaten.
- Ook gaan we dieper in op specifieke
(optie-) constructies die succesvol kunnen zijn.
- We nemen ook deel aan seminars of andere
studiebijeenkomsten en wisselen alle relevante informatie over zelf
beleggen uit.
- We komen elke 3e maandag van de maand bij
elkaar en tussentijds wisselen we zaken uit via de mail.
We zoeken uitbreiding van ons groepje met enkele actieve beleggers die
kennis en ervaringen willen delen om beter voorbereid te kunnen
beleggen.
Neem bij interesse contact op via de mail met het
bestuur van de HCC Beleggen. Vermeld in de mail dat het om de groep
Helmond gaat.
|
|
|
|
|
Staat speculeert met
ING-hypotheken |
Bron: MeJudice |
|
De Staat moet de
ING hypothekenportefeuille verkopen, stelt de Amsterdamse hoogleraar
economie Roel Beetsma. Deze portefeuille is in 2009 in handen van de
Staat gekomen om ING te redden. Nu is deze noodgreep niet meer nodig.
Bovendien loopt de Staat een fors beleggingsrisico. In feite is de
Staat nu aan het speculeren op een verdere waardestijging van deze
portefeuille. |
Redding
Na de val van Lehman in 2008 moest ING gered worden, eerst met een
kapitaalinjectie door de Staat van 10 miljard, later, begin 2009, door
het overnemen van het grootste deel van de Alt-A hypothekenportefeuille
in de V.S. Van de staatssteun wordt de laatste tranche terugbetaald in
mei 2015. Er is echter nog geen concreet einde in zicht voor de steun
via de Alt-A hypotheken. Het gevolg is dat ING beperkt wordt in zijn
beleid. ING wil dan ook graag dat de Staat haar deel van de Alt-A
portefeuille van de hand doet. De Staat geeft hier echter nog geen
gehoor aan.
Roel Beetsma
Hoogleraar Macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam |
Voordat
hij naar Amsterdam kwam, doceerde hij aan de University of California,
Berkeley, University of British Columbia en DELTA in Parijs. Zijn
onderzoeksinteresse omvat de macro-economische consequenties van
vergrijzing, pensioensystemen, monetaire unies en de interactie tussen
overheidsfinanciën en monetair beleid. Hij is als research fellow
verbonden aan Netspar, CEPR, Londen, CESifo in München en het Kiel
Institute of World Economics. Hij is gepromoveerd aan de Universiteit
van Tilburg in 1993. |
De reden hiervoor is niet helder, maar is mogelijk gelegen in het feit
dat de waarde van de portefeuille de laatste tijd sterk is gestegen en
dat de minister van Financiën hoopt op een nog verdere stijging door de
aantrekkende economie in de V.S.
Noodzaak weg
Om verschillende redenen zou het echter onverstandig zijn wanneer de
Staat nog langer vasthoudt aan haar belang in de Alt-A portefeuille. De
belangrijkste is dat het overheidsingrijpen destijds gebaseerd was op
de noodzaak een systeemrelevante bank te redden. Zodra deze noodzaak
wegvalt, is er geen enkele reden meer voor de overheid om bij de bank
betrokken te blijven. Ervaring leert dat overheidsinmenging in het
bedrijfsleven meestal averechts werkt. In het geval van ING wordt het
bedrijf gehinderd in zijn activiteiten en wordt de concurrentie binnen
de Nederlandse bankensector ondermijnd.
Beleggingsrisico
De andere reden waarom de overheid zich beter kan ontdoen van haar
Alt-A portefeuille is het beleggingsrisico dat ze hiermee loopt. De
centrale overheid legt strenge regels op aan lagere overheden om veilig
te beleggen, maar bezondigt zichzelf aan speculatie met een risicovol
object. Een eventuele verwachting van een prijsstijging is op drijfzand
gebaseerd. In min of meer efficiënt werkende financiële markten kunnen
verwachtingen van prijsstijgingen alleen samengaan met een risico dat
daarmee in overeenstemming is. Anders zou de verwachting allang
verdisconteerd zijn in de huidige prijs en blijft er geen ruimte over
voor verdere stijging. |
Terug naar Inhoud
|
|
|
|
|
Europa lijkt korte
metten te maken met bezuinigingen |
Bron: Presseurop Financial Times, 29 Mei
2013 |
Bij de beoordeling vandaag door de Europese
Commissie van de nationale begrotingen van de 27 EU-lidstaten, zullen
drie van de vijf grootste economieën te horen krijgen dat zij een
begrotingstekort mogen hebben dat groter is dan 3 procent van het bruto
binnenlands product, aldus Financial Times.
Frankrijk, Spanje en Nederland mogen deze limiet doorbreken, terwijl
Italië ook nog eens bevrijd zal worden van het ingestelde
begrotingstoezicht, ondanks toezeggingen van de nieuwe premier Enrico
Letta dat hij van plan is een serie belastingverhogingen ongedaan te
maken, die door zijn voorganger Mario Monti tot stand was gebracht.
De Commissie stemt in met deze concessies op voorwaarde dat de
nationale regeringen hun arbeidsmarkt verder hervormen. De Commissie
wijt de hoog oplopende werkloosheid in de EU aan het onvermogen van de
nationale overheden om dergelijke hervormingen door te voeren. |
Terug naar Inhoud
|
|
|
|
|
Beperking
Witteveenkader kan economie oppepper geven |
Bron: DNB |
|
De voorgenomen aanpassing van het zogenoemde Witteveenkader beperkt de
fiscaal aftrekbare pensioenopbouw.
Hierdoor ontstaat ruimte voor een verlaging van de pensioenpremies, die
de economie een behoorlijke impuls kan geven. |
Onder de zogenoemde omkeerregel mogen in Nederland de pensioenpremies
fiscaal worden afgetrokken, terwijl de pensioenuitkeringen belast zijn.
De overheid stelt een maximum aan de aftrek van pensioenpremies via het
zogenoemde Witteveenkader. In het Regeerakkoord is afgesproken dit
maximum te verlagen van 2,25 procent per jaar nu naar 1,75 procent in
2015 [noot 1]. Daarnaast
zal over inkomens boven 100.000 euro niet langer fiscaal vriendelijk
pensioen kunnen worden opgebouwd. Het sociaal akkoord geeft de sociale
partners de mogelijkheid nog met aanpassingen van deze maatregelen te
komen, waarvoor 250 miljoen euro ter beschikking is gesteld.
Ook na de versobering van het Witteveenkader is de pensioenambitie in
Nederland hoog in vergelijking met andere landen. Bovendien leidt de
verhoging van de pensioenleeftijd tot een langere opbouwperiode. Waar
nu in 40 jaar maximaal 90 procent van het gemiddelde loon aan pensioen
kan worden opgebouwd, kan een huidige jongere na de versobering van het
Witteveenkader in 45 arbeidsjaren nog steeds een pensioen van bijna 80
procent van het gemiddelde loon bereiken.[Noot 2] Daarnaast staat
het mensen natuurlijk vrij zonder fiscaal voordeel te sparen voor
aanvullend pensioen.
De beperking van het Witteveenkader dient primair een
bezuinigingsdoelstelling, maar kan ook de bestedingen stimuleren. Er
vallen namelijk voor circa 9 miljard aan pensioenpremies vrij. Voor
zover dit bedrag niet hoeft te worden gebruikt om de pensioenpremies op
kostendekkend niveau te brengen, kan het volledig worden teruggesluisd
naar de werknemers. Dit stoelt op de gedachte dat zowel het
werkgeversdeel als het werknemersdeel van pensioenpremies uitgesteld
loon vormen. Aldus zou een substantiële en permanente impuls aan de
koopkracht van huishoudens worden gegeven. In plaats hiervan zouden ook
de pensioenregelingen kunnen worden verbeterd, bijvoorbeeld door de
indexatieambitie te verhogen. Welke optie wordt gekozen, is een zaak
van de sociale partners. Niettemin roept het kabinet hen op om – voor
zover de financiële opzet van het pensioenfonds dit toelaat – in te
zetten op het verlagen van pensioenpremies. Hier ligt inderdaad een
mogelijkheid de binnenlandse economie aan te jagen zonder de begroting
te belasten.
Een doorrekening met DELFI – het macro-economische model van DNB –
toont dit aan. Na een periode van vier jaar ligt het consumptievolume
2,3 procent hoger, en de economie als geheel 0,6 procent (zie tabel).
Aangenomen is dat de vrijvallende premies (na belasting) volledig ten
goede komen aan de werknemers. Doordat alle pensioenpremies onderdeel
van de loonruimte vormen, gaat een dergelijke loonsverhoging niet ten
koste van de internationale concurrentiepositie. Dit is een groot
voordeel, gezien het open karakter van de Nederlandse economie. Van
belang is verder dat de maatregel meteen tot extra belastingopbrengsten
voor de overheid leidt. Het EMU-saldo verbetert daarmee aanzienlijk;
uiteindelijk zelfs met meer dan 1 procent van het BBP, mede door het
groeiversterkende effect van de maatregel.
De berekende effecten zullen lager uitpakken als de vrijvallende
premies ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Bovendien is het
denkbaar dat werknemers – vooral die met hoge inkomens – de beperking
van de verplichte pensioenopbouw deels zullen compenseren met extra
vrijwillige besparingen. Ook daardoor zouden de bestedingseffecten van
de maatregel worden gematigd.
Effecten permanente verlaging pensioenpremies i.v.m. versobering
Witteveenkader
Jaar
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Bruto
binnenlands product (reëel) |
0,1 |
0,3 |
0,5 |
0,6 |
Reëel
beschikbaar inkomen |
2,1 |
2,0 |
2,3 |
2,4 |
Particuliere
consumptie (reëel) |
0,4 |
1,1 |
1,8 |
2,3 |
Consumptieprijs (HICP) |
0,0 |
0,1 |
0,2 |
0,3 |
Werkloosheid
(% beroepsbevolking) |
0,0 |
-0,0 |
-0,1 |
-0,2 |
EMU-saldo (%
BBP) |
0,7 |
0,9 |
1,1 |
1,1 |
- > waarvan
al ingeboekt door kabinet |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
-
|
|
De Nederlandse economie heeft er baat bij dat de versobering van het
Witteveenkader resulteert in een verlaging van pensioenpremies, die de
koopkracht van huishoudens versterkt. Door een combinatie van gematigde
loonontwikkeling, oplopende werkloosheid, lastenverzwaringen en
stijgende pensioenpremies daalt het reëel beschikbaar inkomen van
huishoudens al enkele jaren (zie grafiek). Dit zet de consumptie van
huishoudens onder druk. Terugsluis van vrijvallende premies naar
huishoudens kan hier tegenwicht aan bieden en de economie een duw in de
rug geven.
Reëel beschikbaar gezinsinkomen
Toelichting
grafiek: De hoogte van elk gekleurd deel in een kolom geeft de bijdrage
van een inkomenscomponent aan de groei van het totaal. 1 Inclusief overige
inkomensoverdrachten.
Bron: CBS.
Noot 1 - Dit
percentage geldt voor middelloonregelingen. Per 2014 wordt het maximale
opbouwpercentage al verlaagd naar 2,15 procent.
Noot 2 - De koppeling van de pensioenleeftijd aan de verwachte stijging
van de levensverwachting resulteert voor een huidige 25-jarige in een
verwachte pensioenleeftijd van circa 70 jaar. Zie ook Duin, De onzekere
toekomst van de pensioengerechtigde leeftijd, Economisch Statistische
Berichten, nr. 4617, 2 september 2011. |
Terug naar Inhoud
|
|
|
|
|
Aandacht voor
tegenvallende opbrengst beleggingsverzekeringen blijft nodig |
Bron: AFM |
|
Consumenten, adviseurs en verzekeraars moeten aandacht houden voor de
afwikkeling van de problemen die kunnen ontstaan door tegenvallende
opbrengsten van beleggingsverzekeringen.
Vooral beleggingsverzekeringen die bedoeld zijn voor de aflossing van
een hypotheek of aanvullend inkomen na pensionering nopen tot actie. |
Hoe eerder consumenten in actie komen, geholpen door verzekeraars en
adviseurs, des te beter zijn financiele problemen in de toekomst te
voorkomen. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat zeker enkele
honderdduizenden houders van een beleggingspolis nog geen actie hebben
ondernomen. Verzekeraars moeten zich naast het informeren van hun
klanten blijven inzetten voor het activeren van hun klanten, zoals
enkele nu al goed oppakken. Zo moeten klanten weten dat ze kosteloos
kunnen overstappen naar een ander opbouwproduct. De AFM neemt deze
nazorg van verzekeraars mee in haar toezicht en richt zich op de vraag
of de inspanningen van de verzekeraars effectief zijn.
Adviseurs die hun klanten in het verleden een beleggingsverzekering
hebben verkocht, benaderen hun klanten steeds vaker voor een kosteloos
hersteladvies. Ook die inspanning is nog steeds nodig, omdat een deel
van de adviseurs nog te weinig doet. Ook minister Dijsselbloem van
Financien heeft eind april in zijn rapportage aan de Tweede Kamer een
oproep gedaan aan adviseurs om dit op korte termijn te doen.
RTL-Z meldde dat de AFM meer compensatie wilde voor
beleggingsverzekeringen. De AFM heeft altijd twee problemen gezien met
deze producten, zoals ook is uitgelegd in de openbare hoorzitting in de
Tweede Kamer in april 2011. De producten waren ondoorzichtig en
complex, met hoge kosten tot gevolg. Tegelijkertijd zijn deze producten
door de wijze waarop ze zijn verkocht mogelijk niet passend bij de
financiele situatie van de consument.
Voor het eerste probleem is in meerdere schikkingen een
civielrechtelijke tegemoetkoming afgesproken tussen stichtingen van
polishouders en verzekeraars voor de hoge kosten van de producten.
Daarnaast valt niet uit te sluiten dat consumenten in individuele
gevallen bij de rechter kunnen aantonen dat de civielrechtelijke
zorgplicht bij de verkoop van hun product is geschonden.
Sinds 2006 zijn er nieuwe zorgplicht- en adviesregels waarvan de
naleving door financiele ondernemingen gecontroleerd kan worden door de
AFM. Het overgrote deel van de beleggingsverzekeringen zijn (ver) voor
2006 afgesloten.
Zie ook:
RTL-Z Woekerpolisaffaire leeft weer op |
Terug naar Inhoud
|
|
|
|
|
Peking zaait
tweedracht onder Europeanen |
Bron: Presseurop
Le Monde Parijs 29 Mei 2013
|
Opnieuw
is Europa verdeeld. Opnieuw wil Berlijn afwijken van de lijn die de EU
heeft uitgestippeld.
En opnieuw zal China aan het langste eind trekken.
Le
Monde:
China daagt de Europese Unie uit. Het is bezig uit te testen of de 27
EU-lidstaten het enige echte bestaande gemeenschappelijke politieke
beleid, namelijk het handelsbeleid, overeind kunnen houden.
Europa is op het internationale toneel een vreemde eend in de bijt en
bestaat slechts bij de gratie van de handel. Gaan de Europeanen ook op
dit gebied de handdoek in de ring gooien?
Er staat veel op het spel. De test richt zich op een toekomstgerichte
bedrijfstak: de productie van zonnepanelen.
De Europese commissaris voor Handel, de Belg Karel De Gucht, verdenkt
de Chinese fabrikanten in deze sector van massale dumping.
Hij wil uiterlijk 5 juni een tijdelijke importheffing van zo’n 47
procent op Chinese zonnepanelen invoeren.
Op deze wijze wil hij zich sterk maken voor de Europese bedrijven
binnen deze sector.
Ongeveer 25.000 banen zouden op de tocht staan door de oneerlijke
handelspraktijken van hun Chinese concurrenten.
Amerikaanse
voetsporen
De Gucht is een dapper man. Hij beschikt over een solide dossier.
De commissaris, jurist van beroep, doet niet meer dan in de voetsporen
van de Amerikanen te treden.
Om niet langer tegen hun gesubsidieerde concurrenten te hoeven
opboksen, hebben de Verenigde Staten in het voorjaar van 2012 een
heffing van 31 tot 250 procent op geïmporteerde Chinese zonnepanelen
ingesteld.
De kwestie is niet zo simpel als het lijkt. De industrie van
zonnepanelen in Europa is al behoorlijk in verval. De Europese
installatiebedrijven zijn niet blij met de voorgestelde maatregel. Het
is voor hen belangrijk dat zij de panelen voor een zacht prijsje kunnen
inkopen en dan komen ze vanzelf uit bij de Chinezen.
Dit verklaart deels waarom zo'n zeventien leden van de EU zich tegen
het offensief van De Gucht verzetten. Zij staan onder aanvoering van
Duitsland, waarvan China de derde handelspartner is. Duitsland
realiseert twee derde van zijn handelsoverschot buiten Europa, vooral
in Azië en in het bijzonder in China.
Berlijn wil
handelsoorlog voorkomen
Berlijn wil een handelsoorlog met Peking koste wat kost voorkomen: de
Duitse exporteurs zijn bang de Chinese markt kwijt te raken. Voor hen
telt deze markt meer dan de eenheid van de Europeanen. Bondskanselier
Angela Merkel ontving deze week haar Chinese ambtgenoot Li Keqiang. Zij
heeft het heffingsplan van de Commissie in Brussel verworpen en
onderhandelingen met Peking voorgesteld.
Sommige argumenten van de Europeanen die zich tegen het initiatief van
De Gucht keren, snijden ongetwijfeld hout. Maar de methode die zij
hanteren, is absurd en contraproductief. Het voorbeeld dat Merkel
geeft, is wat dit betreft een ramp. De Chinezen zien namelijk niets
liever dan dat de ‘barbaren’ verdeeld zijn. Zowel op het gebied van de
handelsbetrekkingen als op andere terreinen weet China de onenigheid
onder de Europeanen uit te buiten. Het heeft de middelen om Duitsland
onder druk te zetten zodat Berlijn vervolgens de rest van de EU
meesleurt.
De Europeanen hadden het initiatief van De Gucht publiekelijk moeten
omarmen om zich een sterke uitgangspositie te verwerven in eventuele
onderhandelingen met China. Dat zou een goede strategie zijn geweest.
Kortom, Europa had net als de Verenigde Staten moeten doen. Dan was het
niet opnieuw het troetelbeertje van de internationale handel geworden. |
Terug naar Inhoud
|
|
|
Overheid laat
bouwprojecten verstoffen |
Bron: Theo Scholte Bouwend
Nederland |
Bij het Rijk en andere overheden ligt voor meer dan 1 miljard euro aan
bouwprojecten op de plank die als gevolg van bestuurlijke traagheid
niet worden uitgevoerd.
Daardoor zijn er 12.000 onnodige werklozen.
Dat stelt ondernemersorganisatie Bouwend Nederland op basis van eigen
onderzoek.
Volgens het onderzoek is voor scholen 256 miljoen euro beschikbaar,
voor monumenten 50 miljoen, voor infrastructuur 300 miljoen en voor
duurzaamheid 400 miljoen.
Het gaat volgens de organisatie om geld dat een duidelijke bestemming
heeft, maar niet wordt besteed. Alleen al het geld dat beschikbaar is
voor Rijksmonumenten zou bij daadwerkelijke besteding direct 700
arbeidsplaatsen opleveren. |
Terug naar Inhoud
|
|
IG: Computerbeleggersgroep-ZH
|
Sinds de oprichting in 2002 houden wij
ons bezig met “Beleggen met behulp van de computer”. Het accent ligt
daarbij op het vergroten van de kennis van het ontwikkelen en
exploiteren van handelssystemen. Deze zijn vooral gebaseerd op methoden
uit de kwantitatieve en statistische analyse. Uiteraard wordt daarbij
ook aandacht besteed aan ondersteunende software. Regelmatig besteden
we echter ook aandacht aan andere vormen van beleggen zoals
Fundamentele analyse. Daarbij gaan we altijd uit van het beschrijven en
bespreken van een gestructureerde aanpak die gebaseerd is op objectieve
grondslagen. Wij komen 9 keer per jaar bijeen. Afwisselend in Berkel
& Rodenrijs en Delft.
Klik hier voor meer info
Contactadres: jhbvdmeulen@kpnmail.nl
|
|
|
|
|
|
HCC
Beleggen zoekt organisatorische talenten |
Bron: Redactie HCC Beleggen
|
De HCC Beleggen organiseert een aantal
activiteiten. De bekendste activiteiten die wij organiseren zijn de
beleggersymposia die we tweemaal per jaar houden in De Bilt.
Met name voor de organisatie van
deze symposia zijn wij op zoek naar mensen die een bijdrage willen
leveren aan de totstandkoming van onze symposia. Het is niet alleen
leuk om dergelijke evenementen te organiseren, maar het is ook een
ideale gelegenheid om je netwerk uit te breiden met interessante
contacten.
Maar ook andere dingen doen zoals het geven van een aardige lezing, met
anderen handelsstrategieën uitwerken, software onder de knie krijgen of
gewoon een groep vormen waarmee je samen de markt analyseert/bespreekt,
behoort tot de mogelijkheden.
Ben je enthousiast en denk je dat een vrijwilligersfunctie jou op het
lijf geschreven is, neem dan contact op met Michel Hupkens Klik Hier
|
Terug naar Inhoud
|
|
|
Agenda |
Bron: HCC Beleggen redactie
|
De HCC Beleggen Kalender op onze website
en deze Agenda zijn inmiddels een begrip onder beleggers in
Nederland en België geworden. Voor veel andere sites zijn wij de de
facto bron van informatie.
Toch zijn nog niet alle events in onze Agenda opgenomen. Daarom willen
we ook aanbieders van seminars, cursussen en beleggersbijeenkomsten in
de gelegenheid stellen, zelf hun events aan te kondigen, zowel op ons
forum als in onze nieuwsbrieven. Plaatsing van (vrij toegangkelijke)
educatieve bijeenkomsten zijn kostenloos.
(Bijeenkomsten met een educatief karakter
welke niet gratis toegankelijk zijn danwel bijeenkomsten met een niet uitsluitend educatief
karakter kunnen onder voorwaarden ook in onze agenda opgenomen worden.
Wilt u meer weten neemt u dan even contact op met de redactie)
|
Terug naar Inhoud
|
|
|
Disclaimer: Deze publicatie komt tot stand op de
redactie van beleggersonline.nl de website van de HCC IG Beleggen. Noch
de mate waarin de berichten, voorgestelde scenario’s, risico’s en
voorspellingen de marktverwachtingen weerspiegelen, noch de mate waarin
zij in de realiteit zullen tot uiting komen, kunnen worden gewaarborgd.
De voorspellingen zijn indicatief. De gegevens in deze publicatie zijn
algemeen en louter informatief. Ze mogen niet worden beschouwd als
beleggingsadvies. De
schrijver(s) van deze publicatie en het bestuur van de HCC IG Beleggen
en/of de Redactie van de Nieuwsbrief zijn derhalve niet aansprakelijk
voor eventuele verliezen. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren,
behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de
toekomst. |
|