|
|
inhoud:
|
HCC Beleggen Nieuwsbrief 20120801
|
|
|
|
Fiscale bemoeienis met sparen en
hypotheken schiet doel
voorbij
|
Bron: Joop J.M. Evers, www.mejudice.nl, 4
juli
2012
|
Om te
profiteren van
fiscale regelingen rond sparen en hypotheken maken veel Nederlanders
beslissingen die niet verstandig zijn, zoals het aanhouden van een hoge
hypotheekschuld. De starheid van de regels maakt aansluiten bij de
persoonlijke situatie kostbaar. Door de complexiteit van de regelingen
wordt de burger bovendien vaak zaken aangepraat die vooral de
financiële sector ten goede komen. Joop Evers
stelt dat het
doel achter deze regelingen beter op een andere manier is te bereiken:
door het vergemakkelijken van beleggen in staatsobligaties op naam en
door een subsidie voor starters op de woningmarkt die onafhankelijk is
van de manier waarop de woning is gefinancierd.
Financiële sector
profiteert
De Nederlander heeft gemiddeld een hoge hypotheekschuld, maar
tegelijkertijd ook veel hypothecair spaargeld en geld in individuele
pensioenvoorzieningen zoals lijfrentes. Deze gespletenheid is het
gevolg
van twee fiscale regelingen: de hypotheekrenteaftrek en de regeling
voor
uitgestelde afdracht van inkomstenbelasting (het laatste houdt in dat
over pensioenafdrachten pas belasting wordt betaald bij uitbetaling van
het pensioen). Hierdoor regelt men zijn financiën eerder op fiscale
overwegingen dan op economisch-persoonlijke. Dat gaat via contracten
met
een of meerdere financiële instellingen. Een contract veranderen is
ingewikkeld en duur. Dat geeft verstarring en kost welvaart.
Voor de financiële sector creëren deze fiscale regelingen een
lucratieve markt. Voor de hypotheekschuld wordt een hogere rente
gerekend
dan wat de spaargelden aan rente ontvangen. Bovendien worden deze
spaargelden met aanzienlijke risico’s veelvuldig uitgeleend. Veel
geld in individueel pensioen is door de crisis “verdampt”,
ook dat van de fiscus als niet meer te innen inkomstenbelasting. Dit
lijkt algemeen geaccepteerd als een normale, gewenste gang van zaken.
Pogingen om dit te veranderen stuiten op hardnekkig verzet. Toch is
hier
bijna zonder nadelige neveneffecten, vanaf te komen. Namelijk, (a) door
de hypotheekrenteaftrek te vervangen door een fiscaal neutrale
starterssubsidie en (b) door de inrichting van een internet
depositobank
bij de schatkist waarbij de spaargelden buiten de vermogensbelasting
blijven.
Naast het collectief pensioen zoals dat in het algemeen vanuit de
werkkring is geregeld, zijn er individuele pensioenvoorzieningen. De
belangrijkste is de lijfrenteverzekering. Pensioensparen wordt fiscaal
gestimuleerd door de regeling voor uitgestelde heffing van
inkomstenbelasting en door het gespaarde vermogen buiten de
vermogensbelasting te houden. Uitstel van inkomsten-belasting is
aantrekkelijk omdat daarmee de progressiviteit is te ontlopen.
Daarnaast
zijn er ook andere fiscaal gestimuleerde spaarregelingen, zoals de
levensloop-, spaarloon- en vitaliteitsregelingen en banksparen.
In de praktijk blijkt echter dat veel van het fiscale voordeel bij de
financiële instellingen terecht komt. Dit komt voor een deel door de
complexiteit van de regelingen: financieel ‘adviseurs’ zitten
hier beter in dan de gemiddelde burger. Daarbij komt dat wie het
gespaarde geld opneemt vóór de 65-jarige leeftijd weer een
deel van de fiscale voordelen moet inleveren.De regeling werkt hierdoor
verstarrend. Voor de schatkist is de regeling tenslotte nadelig omdat
de
uitstaande latente belastingschuld een beleggingsrisico vormt: het is
immers onzeker hoe groot de som van uitgestelde belastingafdrachten zal
zijn.
Staatsobligaties op
naam bij internet
depositobank
Verschillende studies pleiten er om deze redenen voor deze fiscale
regeling af te schaffen of drastisch te hervormen (Hoogduin, 2012). Er
zijn dus argumenten om te voorzien in een alternatief waarbij men
veilig,
flexibel en met een redelijk rendement kan sparen.
Een aanknopingspunt hiervoor geven de bekende staatsobligaties “op
naam” die hoofdzakelijk door particulieren worden gekocht. In
tegenstelling tot de vrij verhandelbare staatsobligaties “aan
toonder” die vooral door financiële instellingen worden
gekocht, loopt men met staatsobligaties op naam geen koersrisico.
Sparen
door het aankopen van staatsobligaties op naam is toegankelijker te
maken
via een daartoe in te richten internet depositobank bij het Agentschap
van de Generale Thesaurie waarbij iedere burger tot een bepaald maximum
zou kunnen sparen. De rente wordt volgens een vaste procedure afgeleid
van die op staatsobligaties aan toonder. Op de spaargelden wordt
géén vermogensbelasting geheven. Immers, deze is bedoeld
als een belasting op rendement in zo ver die de inflatie overtreft; met
het rentetarief op staatsobligaties zal dat nauwelijks het geval zijn.
Met de inrichting van de depositobank bij de schatkist krijgt de
overheid
ook een speculatievrij financieringskanaal ter beschikking. Met deze
fiscaal gunstige spaarregeling zou de exotica aan fiscale spaarpotjes
kunnen verdwijnen.
Een financieringsonafhankelijke subsidie voor
starters op de
woningmarkt
Onder de hypotheekrenteaftrek neemt men langdurig de maximale
hypotheekschuld onder een langlopend contract. Dat levert dit al gauw
jaarlijks 2% van de WOZ-waarde aan fiscaal voordeel op. De eenvoudigste
manier om hier vanaf te komen is de aftrek af te schaffen, maar dat zal
maatschappelijk onaanvaardbare negatieve inkomenseffecten opleveren. In
lijn met het oorspronkelijke doel van de aftrek is dat te compenseren
door een met de tijd aflopende starterssubsidie in te voeren. De
maximale
hoogte daarvan zou alleen gerelateerd moeten zijn aan de waarde van de
woning; dus onafhankelijk van de financiering.
Het eenvoudigste schema daartoe is lineair afnemend. Na enig rekenen
lijkt de volgende regeling geschikt: voor de eerste eigen woning krijgt
men een subsidie van 2,4% van de WOZ-waarde; die subsidie wordt elk
jaar
0,16% minder; na 15 jaar houdt de subsidie op; als men de woning voor
die
tijd verkoopt, dan wordt het resterende recht op subsidie overgedragen
naar de WOZ-waarde van een eventuele nieuw te kopen woning. Op de
huidige
hypotheken is dit toe te passen, door de regeling te enten op de
uitstaande hypotheekschuld, waarbij de beginsubsidie 1,6% wordt, elk
jaar
aflopend met 0,16%. De verrekening geschiedt via de
inkomstenbelasting.
Inkomenseffecten
De positie van de leeftijdsgroep tot 35 jaar is economisch ongunstiger
dan die van 35 tot 65 jaar. Ook de positie van pensioengerechtigden is
anders. Zo blijkt dat de mate van hypothecaire financiering voor deze
categorieën op 95%, 54% en 7% uitkomt.Dat is een reden om de
evaluatie te differentiëren naar deze drie leeftijdsklassen en te
vergelijken methet huidige stelsel.
De gegevens over de inkomensverdeling en woningbezit naar leeftijd zijn
af te leiden uit enkele CBS-publicaties uit 2010 (met
hypotheekrenteaftrek en 6% overdrachtsbelasting). Het huurwaarde
forfait
plus “uitgesmeerde” overdrachtsbelasting is voor de nieuwe
situatie 0,2% lager genomen. Aangevuld met enkle plausibele
veronderstellingen, leidt enig gereken tot het volgende beeld. In het
begin haalt de fiscus ca. 0,6% meer belasting op, overeenkomend met ca.
0,8 miljard; bij volledige invoering zou dat ca. 1,7% worden,
overeenkomend met ca. 2,6 miljard. Gedifferentieerd naar drie
leeftijdsklassen en zeven inkomensklasse, blijken de inkomens tot
50.000
euro gemiddeld er niet meer dan 2% op achteruit te gaan, terwijl
starters
met een laag inkomen er iets op vooruit gaan.
Het effect van de lagere last aan huurwaarde forfait plus verrekende
overdrachtsbelasting is zichtbaar in de 65-plussers met eigen woning:
zij
gaan er iets op vooruit. Bij de inkomens, vallend onder de hoogste
belastingschijf, compenseert de starterssubsidie het verlies aan
hypotheekrenteaftrek slechts gedeeltelijk. Afgezien daarvan zijn de
inkomenseffecten zodanig klein, dat directe invoering van de
starterssubsidie met afschaffing van de aftrek maatschappelijk
aanvaardbaar is.
Persoonlijke
vrijheid in
geldzaken
De voorgestelde defiscalisering geeft vrijheid om de persoonlijke
geldzaken gunstig te regelen. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om een
hypotheekcontract aan te bieden dat voorziet in een creditrekening
waarop
men vrijelijk kan aflossen en geld opnemen tot aan het maximum
dat
in het contract is vastgelegd. Men hoeft daarbij geen rekening te
houden
met fiscale effecten. In combinatie met een deposito rekening bij de
schatkist, werkt dit uitermate flexibel. Iemand kan sparen op de
depositorekening om bij aankoop van een woning het saldo, als
aflossing,
over te brengen naar de creditrekening van het hypotheekcontract. Later
kan men geld kan men altijd opnemen en veel later ook als individueel
pensioen. Op deze manier komen spaargelden voor individueel pensioen
direct beschikbaar voor de financiering van de eigen woning.
De fiscaal onafhankelijke financiering van de eigen woning opent ook de
mogelijkheid om gebruik te maken de (in de VS populaire) omgekeerde
annuïteitenhypotheek (De Roon et al., 2011). Hiermee krijgt de
woning eigenaar (ouder dan 65 jaar) jaarlijks een deel van de waarde
van
zijn huis in handen. Hij neemt aldus geleidelijk de vermogenswaarde van
zijn woning op als pensioenvoorziening. Omdat dit feitelijk om eigen
geld
gaat, is dit bedrag belastingvrij en heeft het geen invloed op
uitkeringen uit sociale verzekeringen zoals het pensioen. Uiteraard
moet
het huis daartoe vrij zijn van lasten.
Het is duidelijk dat deze mogelijkheden om het eigen vermogen flexibel
in
te zetten een hoger rendement kunnen opleveren dan nu mogelijk is. Dat
lijkt voldoende om eventuele negatieve inkomenseffecten te compenseren
die mogelijk ontstaan ten gevolge van vervanging van de
hypotheekrenteaftrek door de starterssubsidie.
Nieuw beleid
Mijn voorstel is het volgende: de hypotheekrenteaftrek wordt direct
vervangen door de geschetste starterssubsidie; de overdrachtsbelasting
verdwijnt en wordt meegenomen in het tarief voor het huurwaarde
forfait;
er komt een internet depositobank bij de rijksschatkist, waarbij op de
saldi géén vermogensbelasting wordt geheven; afgezien van
collectief pensioen en lijfrenteverzekeringen, worden de andere
regelingen voor uitgestelde heffing van inkomstenbelasting
afgeschaft.
Wat levert dit op? De inkomenseffecten zullen binnen maatschappelijk
aanvaardbare normen blijven. De fiscus zal netto meer geld ophalen. De
regels voor inkomstenbelasting worden eenvoudiger. De burger wordt weer
baas over zijn eigen geld en kan veilig sparen voor de lange termijn.
Er
komt meer geld voor de aankoop van een eigen woning.
De huidige politieke voorstellen zijn zwak. Het jongste CDA-voorstel
tot
de inrichting van een speciaal fiscaal spaarpotje om bij te dragen in
de
financiering van de (eerste) eigen woning, is duur, overbodig en
bevoogdend. In het lente-akkoord blijft de hypotheekrenteaftrek bestaan
en daarmee ook immobiliteit van persoonlijk vermogen. De kritiek van de
EU-commissaris Rehn op de instandhouding van de aftrek is terecht, maar
met de starterssubsidie zal hij ongetwijfeld instemmen. De berekeningen
van De Nederlandsche Bank tonen aan dat in het lente-akkoord te weinig
stimuleert. De “ontdooiing” van private vermogens waar het
voorgestelde nieuwe beleid in voorziet, zal geld opleveren voor nieuwe
initiatieven en zal stimulerend werken. Dat zou ook de VVD en D66
moeten
aanspreken: zij vertrouwen in de eigen kracht van mensen in plaats van
een bevoogdende staat.
|
Referenties
CBS (2010-a): Inkomensklassen; personen in particuliere huishoudens
naar
kenmerken. Statline.CBS.nl
CBS (2010-b): Woningen; hoofdbewoner/huishouden. Statline.CBS.nl
Evers, Joop J.M. (2011): Hoe de woningmarkt is vlot te trekken. Me
Judice, 4-de jaargang, 1 mei 2011.
Hoogduin, L. (2012): Waarom heffen we pensioenfondsen niet op?, NRC
Handelsblad, 28 april 2012.
Min WWI (2010): Het wonen overwogen: resultaten van het Woon Onderzoek
Nederland. CBS in opdracht.
Roon F. De, Eichholtz P, Koedijk K. (2011): Je eigen huis als pensioen
is
zo gek nog niet, Me Judice, 18 febuari 2011
Vereniging van de Belastingwetenschap (2011): Fiscale behandeling van
oudedagsvoorzieningen: het kan beter, eerlijker, efficiënter en
eenvoudiger. Geschrift 242, Kluwer, Deventer 2011.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
Bedrijfsobligaties nog altijd interessant
|
Bron: KBC
|
We blijven in de obligatieportefeuille een sterke voorkeur hebben voor
bedrijfsobligaties. Ze bieden namelijk nog altijd een uitstekende
vergoeding voor het kredietrisico. Het renteverschil tussen bedrijfsobligaties en Duitse
staatsobligaties is intussen wel al flink gedaald. Maar het bedraagt
nog
altijd twee procentpunten. Dat is de vergoeding die u krijgt voor het
hogere risico van bedrijfsobligaties.
kredietrisico blijft in de schijnWerpers
De recente commotie rond Griekenland en andere eurolanden (vooral
Spanje,
maar ook Ierland,Italië, ...) houdt het kredietrisico voortdurend in
de schijnwerpers van de financiële markten. Daardoor blijft de
risicopremie voor debiteuren uit de bankensector hoog. De banken hebben
nochtans al uitgebreide maatregelen genomen om hun kapitaal te
verhogen.
Maar zo lang de onzekerheid aanhoudt, zal zich dat blijven vertalen in
hoge rentes op obligaties in de financiële sector.
Bij de niet-financiële emittenten zijn de hoge renteverschillen
volkomen onterecht. Dat renteverschil betekent dat beleggers er
rekening
mee houden dat heel wat kwaliteitsvolle bedrijven zullen falen overde
komende vijf jaar. Het risico op wanbetalingen bij niet-financiële
bedrijven is evenwel helemaal niet toegenomen. Dankzij de ijzersterke
ondernemingsresultaten is het risico zelfs veeleer afgenomen.
Bedrijven zijn gezond
De meeste bedrijven verkeren namelijk in een goede financiële
gezondheid. Dat bleek nogmaals uit de resultaten over het eerste
kwartaal. De grote Amerikaanse bedrijven hebben de verwachtingen met
een
ruime marge overtroffen. Bovendien werd de winstgroei breed gedragen,
want negen van de tien sectoren presteerden beter dan verwacht.
In Europa bleef de winstgroei stabiel terwijl een daling werd verwacht.
Ook hier kunnen we dus spreken van een positieve verrassing. Aan deze
kant van de oceaan staan de winstmarges evenwel onder druk. De
omzetgroei
was groter dan de uiteindelijke winstgroei. Als Europa er de komende
maanden in slaagt om een duidelijke weg in te slaan naar een oplossing
voor de schuldencrisis kunnen bedrijfsobligaties en vooral de
financiële bedrijfsobligaties opnieuw een betere return neerzetten
dan de klassieke staatsobligaties.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
Euro is ten dode opgeschreven
|
Bron:
Presseurop.eu
|
|
Draghi, Merkel, Hollande en Juncker kunnen zich nu wel demonstratief
en eensgezind uitspreken voor de euro, maar dat heeft geen zin meer,
schrijft de Duitse krant Welt am Sonntag.
De verschillen in Europa zijn te groot geworden voor een
gemeenschappelijke munt.
Michael
Fabricius 30 Juli 2012 DIE
WELT BERLIJN
|
Op zijn laatst vorige week is duidelijk geworden dat het politieke
Europa
de grenzen van zijn draagkracht heeft overschreden.
De gemeenschappelijke verklaring van Frankrijks president
Hollande en bondskanselier Merkel om “alles te doen om de eurozone
te beschermen” was niet meer dan een wanhoopsdaad.
Al in de derde zin van de verklaring werd duidelijk hoe ver de
ervaringen
met de crisis in de individuele eurolanden, inclusief Duitsland en
Frankrijk, uit elkaar liggen. Eenieder moet “zijn verplichtingen
nakomen op zijn eigen terrein”, heette het. Je zou dat ook als
capitulatie kunnen opvatten: iedereen moet maar zien hoe hij zich
redt.
Laatste
stuiptrekkingen van
eurodiplomatie
Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de gemeenschappelijke
eurodiplomatie. Er is alleen nog maar sprake van oppervlakkige
overeenstemming. Daaronder zijn geweldige middelpuntvliedende krachten
aan het werk, en die nemen toe. De ene dag stelt ECB-president Draghi
meer hulp voor noodlijdende lidstaten in het vooruitzicht, terwijl de
Duitse minister van Financiën Schäuble de toezegging weer
intrekt. Griekenland eist meer tijd, terwijl er dagelijks nieuwe
meldingen binnenkomen over de nalatigheid van de regering in Athene en
Duitse politici openlijk een Griekse exit uit de euro eisen. Een
Spaanse
minister voor Europese zaken laat de problemen van zijn land
achterwege,
en vraagt liever om meer geld uit Duitsland. En er heerst evenmin
eensgezindheid over de instrumenten – directe of indirecte aankoop
van obligaties, steun aan banken en bezuinigingsprogramma’s.
Economieën zijn uit
elkaar
gegroeid
De Duitse regering neemt overigens alleen in de ECB-directie een
minderheidspositie in. Als we de EU-lidstaten uit Oost-Europa erbij
nemen
ziet de situatie er al heel anders uit. Er gaapt een diepe kloof tussen
Noord- en Zuid-Europa. Het is slechts een kwestie van tijd tot het
moment
komt waarop we elkaar diep in de ogen kijken en moeten toegeven: het
gaat
gewoon niet meer.
In het elfjarige bestaan van de euro zijn de economieën van Noord-
en Zuid-Europa niet naar elkaar toe gegroeid, maar juist uit elkaar.
Onder dergelijke omstandigheden heeft een gemeenschappelijke munt geen
enkele zin.
POOLS
GEZICHTSPUNT “Het ergste scenario
wordt
werkelijkheid”
“Is het eind
van de eurozone
nabij?” vraagt Rzeczpospolita zich af.
Het Poolse
dagblad verwijst naar
het Spaanse idee voor een eventueel extra reddingsplan van
€ 300 miljard, afgewezen door de Duitse minister van
Financiën Wolfgang Schäuble. De krant merkt op dat
“de eurozone geen geld opzij heeft staan om Spanje te
redden” en dat de kosten van een redding mogelijkerwijs nog
hoger uitvallen dan € 300 miljard. Experts van de Londense
think tank Open Europe schatten de kosten in op 450 à
650 miljard euro. In zijn hoofdredactioneel commentaar schrijft Rzeczpospolita dat “de
EU het zich niet kan veroorloven om Spanje te redden. In
tegenstelling tot Griekenland, Portugal of Ierland is Spanje
simpelweg te groot”. De krant schrijft verder:
[hopelijk] is
het Spaanse plan voor
een redding ter waarde van € 300 miljard slechts een
onderhandelmanoeuvre, en zullen de Spanjaarden tevreden zijn met
€ 100 miljard [reeds overeengekomen voor de Spaanse banken]. Als
hun situatie inderdaad zeer ernstig blijkt te zijn, staat het
voortbestaan van de eurozone werkelijk op het spel.
Rzeczpospolita
vindt dat de huidige
crisis laat zien hoe “utopisch het idee was om een confederatie
van staten te smeden met een gezamenlijke munt, maar met
verschillende politieke, sociale en economische stelsels”. De
krant denkt dat “we getuige zijn van het inluiden van het einde
van de huidige monetaire unie”. Wat betreft het noodlijdende
Spanje, voorziet de krant: het
drukken van leeg geld door de Europese
Centrale Bank.
Maar dit zal geen eind maken aan de farce [...]
Vroeg of laat zal er [een land] instorten en zal de pyramide van
wederzijdse leningen in duigen vallen. Dus tenzij de eurozone
verandert, heeft het geen zin om geld uit te geven voor uitstel van
executie.
|
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
Wat als de euro springt?
|
Bron: KBC
|
De geruchten dat Griekenland de eurozone vrijwillig of gedwongen zal
verlaten, steken de jongste dagen weer de kop op.
De geruchtenmolen wordt gevoed door uitlatingen van Duitse politici en
een naderende vervaldag van Griekse schuld op 20 augustus.
Beleggingsstrateeg Luk Van Heden (KBC AM) probeert in het hoofd te
kruipen van diegenen die geloven dat een implosie van de eurozone
onvermijdelijk is.
In deze bijdrage vindt u enkele gedachtenexperimenten over
uitstapscenario’s en mogelijke vluchtwegen voor beleggers.
Voor alle duidelijkheid: KBC Asset Management gelooft niet in een
scenario waarin de euro wordt opgebroken. Drie jaar geleden niet, toen
de
crisis uitbrak. En nu ook niet, nadat honderden miljarden euro’s
steun werd gemobiliseerd.
Argumenten
om
het einde van de euro te voorspellen
Samengevat: een muntunie die geen politieke unie omvat, is uniek en
een bron van controverses.
|
|
|
Argument: De levensvatbaarheid van
de
EMU werd altijd in twijfel getrokken. De euro is nooit echt geliefd
geworden. Rond de euro hebben altijd stadsverhalen
gecirculeerd.
|
|
We vergeten
die stadsverhalen uit
het verleden wel eens. In het najaar van 1998, minder dan drie
maanden voor de start, werd nog op brede schaal getwijfeld aan de
definitieve start van de EMU op 1 januari 1999: het Grondwettelijk
Hof in Duitsland zou de euro afwijzen, Italië en/of Frankrijk
zouden een ultieme devaluatie doorvoeren, …
|
Argument:
De EMU is geen
optimale unie.
|
|
Dat was al
geweten van bij de
conceptie in 1993 en de lancering in 1999. Het ontbreekt aan een
budgettaire unie (het nieuwe “Europees Semester” is een
eerste stap), een bankunie (op de Europese Top van 28 juni werd wel
een principeakkoord bereikt), eurobonds (die zijn nog grotendeels
onbespreekbaar, maar de dooi treedt in), een fiscale unie (absoluut
taboe), een sociale unie (taboe) en uiteindelijk een politieke unie
(taboe).
|
Argument:
als de EMU niet
werkt, doek hem op.
|
|
Dat is
natuurlijk het kind met het
badwater weggooien.
|
Argument:
Als de nationale
munten weer ingevoerd worden, kan een land het devaluatiewapen
opnieuw hanteren. Op die manier kunnen ze hun economie gemakkelijker
weer op de sporen krijgen.
|
|
Dat klopt,
maar devalueren is geen
wondermiddel. Het heeft in de jaren 1970-’90 alvast nooit
gewerkt. Op die ene keer na in België in 1982.
|
Scenario’s
voor het
opbreken van de EMU Zoals gezegd, we geloven niet in een
scenario waarin de eurozone wordt opgebroken. Maar de alternatieven
hebben, hoe onwaarschijnlijk ook, ook hun bestaansrecht. Er zijn er
overigens niet echt veel.
|
1.
De exit van
een euroland, hoe organiseer je dat?
|
|
De europartners kunnen een individueel land niet uitsluiten. Daar
bestaat geen procedure voor.
|
|
Een uitstap kan alleen vrijwillig, na een soevereine beslissing van
bv. het Griekse of Duitse parlement. Die vrijwilligheid kan ook
geforceerd worden door de marktomstandigheden bv. omdat de trojka van
EU/ECB/IMF alle hulp aan Griekenland stopzet, omwille van een
stormloop op de Griekse banken, ... Een nieuwe munt moet dan in volle
chaos gecreëerd worden; dat is geen aantrekkelijk idee.
|
|
Volgende stappen moeten genomen worden en wel in deze strikte
volgorde:
|
|
|
Creëer een nieuwe munt, bv. mark of drachme
|
|
Ontwikkel financiële instrumenten (biljetten, rekeningen,
kasbons, obligaties, …) in die nieuwe munten.
|
|
Laat de markt van die nieuwe munt tot ontwikkeling komen.
Mark/drachme en de euro moeten een tijd parallel naast elkaar
circuleren.
|
|
Verbied de euro als wettig betaalmiddel binnen de landsgrenzen.
|
|
|
Een parallel circuit van beide/meerdere munten is absolute fictie. Er
zal een massale kapitaalinstroom richting Duitsland op gang komen en
kapitaaluitvoer elders, het risico van een stormloop op de banken
ergens buiten Duitsland is in ieder geval enorm. Die kapitaalvlucht
ontwricht het economische leven. Dat kan alleen vermeden worden door
strenge kapitaalcontroles, maar die doen dan weer de handelsstromen
binnen Europa stilvallen, …
|
|
|
In de overgangsperiode dulden beide munten elkaar niet. In
Duitsland blijft de euro het betaalmiddel en de nieuwe mark de
beleggingsmunt (opslag van vermogen). In Griekenland gebeurt het
omgekeerde: de EUR wordt geparkeerd op spaarrekeningen, alleen de
drachme circuleert.
|
|
2.
Een eerste
exit zet een kettingreactie in gang.
|
Misschien heeft de chaos in dat ene land (bv. Griekenland) een
afschrikkingseffect, maar de rede is meestal zoek in een dergelijke
wanordelijke omgeving. Hou daarbij ook nog rekening met de gevolgen
van een onvermijdelijke diepe recessie.
Uiteindelijk verdwijnt de euro overal.
|
|
Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar het is beter dat de
euro volledig verdwijnt dan dat de EMU verschrompelt tot een unie van
een aantal kernlanden die de euro blijven gebruiken.
|
|
Het opbreken van de euro in een “sterke” euro en een
“zwakke” euro heeft geen zin. De “zwakke
eurozone” is evenmin als de EMU een optimale muntunie en
worstelt met dezelfde problemen. Beide mini-eurozone moeten een
nieuwe munt invoeren. Geen van beide kan de euro blijven gebruiken.
|
Kunnen
non-believers
zich toch indekken tegen zo’n scenario?
Wie vlucht, kan beter ver genoeg wegvluchten.
|
|
|
Obligaties in Britse pond, Noorse, Zweedse of Deense kroon of in
Zwitserse frank bieden mogelijkheden, maar zijn niet het beste
alternatief. Obligaties in Centraal-Europese munten evenmin.
|
|
Obligaties uit opkomende markten kunnen een alternatief zijn.
Maar selectiviteit is geboden. Mijd grondstoffengebonden munten.
De Aziatische munten lijken de beste keuze.
|
|
Obligaties/geldmarktbeleggingen in Amerikaanse dollar (USD) zijn
allicht de beste keuze. De dollar is nog altijd de
wereldreservemunt.
|
|
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
KBC deelt het pessimisme niet
|
Bron: KBC
|
Vertrouwensindicatoren sputteren zowat overal in de wereld. Terwijl de
Amerikaanse economie uit de gevarenzone van een recessie blijft,
stevent
Europa af op een aantal kwartalen van negatieve groei. We geloven
evenwel dat de gunstige inflatiecijfers tegengewicht zullen bieden aan
de
sputterende groeimotor. De centrale banken zullen de goede werking van
de
financiële markten blijven bewaken en ondersteunen als het nodig is.
We verwachten dan ook dat de Europese Centrale Bank haar beleidsrente
nog
met een stapje zal verlagen.
Europa stevent af op een aantal kwartalen van negatieve groei. De nood
aan besparingen speelt daarin een belangrijke rol. De gevolgen van de
Europese recessie voor de wereldeconomie worden zwaar overdreven. We
delen het pessimisme niet. De inflatie is in mei al afgekoeld en zal in
de komende maanden, afhankelijk van hoe olieprijs zich verder
ontwikkelt,
nog verder dalen. Het effect op de koopkracht van de gezinnen is niet
te
onderschatten.
Voor het beleid van de centrale banken is er haast geen duidelijker
kader
mogelijk. De inflatie is op zijn retour, de groei blijft kwetsbaar, de
banken zijn nog altijd afhankelijk van de zuurstofkuur van een lage
rente. De centrale banken verhogen hun beleidsrente dus zeker niet. We
verwachten eerder dat de Europese Centrale Bank haar beleidsrente nog
met
een stapje zal verlagen. Op langere termijn, wanneer de conjunctuur
zijn
natuurlijke groeipad heeft teruggevonden, kan inflatie een risico
worden.
Ook politiek gezien is de lont voorlopig uit het kruidvat. De Ieren
hebben op 31 mei voor het Europese Fiscaal Pact voor Europa gekozen. In
Frankrijk kan de nieuwe president Hollande rekenen op een comfortabele
linkse meerderheid. De Grieken hebben uiteindelijk niet voor chaos
gekozen. Van een Griekse uitstap uit de
eurozone is op korte termijn geen sprake meer, maar de problemen van
gisteren zijn er vandaag natuurlijk nog altijd wel.
In de KBC-beleggingsstrategie krijgen aandelen nog altijd een hoger
gewicht dan de langetermijnnorm. Aandelen zijn nog altijd goedkoop.
Europese aandelen leveren een dividendrendement dat hoger ligt dan de
10-jaarsrente op Duitse overheidsobligaties. Bovendien zijn de
bedrijven
fundamenteel gezond. Hun winstgroei ligt hoger dan de groei van het
nominale wereld-bbp. Binnen de obligatieportefeuille geven we de
voorkeur
aan bedrijfsobligaties.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
Een wereld in beweging
|
Bron: KBC
|
De opkomende markten
zijn in het
Voordeel
De economische situatie in Zuidoost-Azië verschilt helemaal van die
in het westen. Daarvoor is niet alleen de
sterke
dynamiek van de handel verantwoordelijk, maar ook en vooral het
toenemend
belang van de binnenlandse markt speelt hier een rol. Consumptie is er
de
nieuwe groeimotor. Naar schatting zullen in de opkomende markten de
volgende 20 jaar meer dan twee miljard mensen toetreden tot de
middenklasse. Deze nieuwe middenklasse heeft dankzij een hoge
spaarquote
en een lage schuldgraad ruimte voor consumptie en zal verschuiven naar
een “westerse” levensstijl. Marktleiders in luxegoederen
benutten maar al te graag deze kans buiten hun eigen thuismarkt en
halen
ondertussen een groot deel van hun winst uit de opkomende markten.
De toenemende
Verstedelijking en
stijgende WelVaart
Door de verstedelijking kan de bevolking moeilijker in haar eigen noden
voorzien. De vraag naar voedsel en drinkbaar water stijgt. Dit biedt
kansen voor bedrijven die zich toeleggen op het verhogen van de
productie
van gewassen. Ook de vraag naar grondstoffen en energie zal gestaag
toenemen. De verstedelijking vraagt grotere investeringen in de
infrastructuur. Producenten van kapitaalgoederen voor
elektriciteitstransmissie en –distributie en producenten van
bouwmaterialen kunnen hier hun voordeel doen. Door de toenemende
welvaart
leven mensen langer. De vergrijzing doet de nood aan medicijnen en
medische technologie over de ganse wereld toenemen. De gezondheidszorg
is
aan een heropleving toe. De sector rekent bovendien op de opkomende
markten om een deel van zijn octrooiverval te kunnen compenseren.
Om al deze uitdagingen aan te gaan zijn er vooral nieuwe
technologieën nodig: medische technologie, nieuwe
landbouwtechnieken, er is nood aan nieuwe alternatieve of
“propere” technologie. Technologie blijft dan ook een
belangrijk groeiverhaal. Voor bedrijven die innovatief zijn,
technologische vooruitgang boeken of nieuwe producten ontwikkelen, is
zeker een mooie toekomst weggelegd.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
Verwachte regels en wetten
|
Bron: AFM
|
In
2012 e.v. wordt een aantal nieuwe wetten en regels van kracht op de
financiële markten.
Dit overzicht biedt een kleine
greep uit deze wetten en regels.
Meer informatie is te vinden op de AFM-website.
Vanaf 1
juli 2012
Geschiktheidstoets
commissarissen
Commissarissen worden getoetst op betrouwbaarheid. Een nieuw
wetsvoorstel regelt dat commissarissen ook op geschiktheid worden
getoetst.
|
DESKUNDIGHEID
WORDT GESCHIKTHEID
Het wetsvoorstel vervangt het begrip deskundigheid door het begrip
geschiktheid.
Bij alle commissarissen (en leden van Raden van Toezicht) van
financiële organisaties wordt dan - net als bestuurders -
getoetst of ze ‘geschikt’ zijn voor hun rol als
commissarissen bij een financiële onderneming.
|
Vanaf 1
juli 2012
Wet
financiële markten BES
Dit wetsvoorstel regelt het toezicht op financiële markten op
Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES). (Wwft BES wet ter
voorkoming van witwassen
en
financieren van terrorisme).
|
GEDRAGSTOEZICHT
OP BES
Sinds de opneming van Bonaire, Sint Eustatius en Saba in het
Nederlandse staatsbestel is de Nederlandse minister van
Financiën verantwoordelijk voor goed functionerende en integere
financiële markten op de eilanden.
De AFM gaat daarmee ook gedragstoezicht houden op de BES.
|
Vanaf 1
juli 2012
Herziene prospectusrichtlijn
Met dit wetsvoorstel worden onder andere meer eisen gesteld aan de
samenvatting van het prospectus.
|
PROSPECTUS
Met dit wetsvoorstel wordt ook de voorwaarde om te voldoen aan
de werknemersvrijstelling bij het aanbieden van effecten
verruimd.
Daarnaast vervalt de verplichting om jaarlijks een document op te
stellen dat een overzicht geeft van gepubliceerde effectenrechtelijke
informatie.
|
1 november
2012
Verordening short-selling
Op 1 november 2012 treedt de EU-Verordening voor short-selling van
bepaalde financiële instrumenten (aandelen,
staatsobligaties en credit defaut
swaps) in de EU in werking.
|
UNIFORMITEIT
Met deze Verordening zijn straks uniforme regels voor short
selling in de EU van kracht.
Hoewel de Verordening in november in werking treedt, kunnen bestaande
nationale maatregelen tot juli 2013 van kracht blijven.
|
Vanaf 1
januari 2013
Investeringsverbod
clustermunitie
Dit verbod gaat gelden voor banken, institutionele beleggers en
aanbieders van beleggingsproducten en wordt via de Wet op het
financieel toezicht (Wft)
geregeld.
|
VERBOD
DIRECT INVESTEREN CLUSTERMUNITIE
De AFM gaat toezichthouden op de naleving van het verbod op
investeren in clustermunitie.
Bij overtredingen kan de AFM boetes opleggen.
|
Vanaf
januari 2014
Nieuwe
eisen vakbekwaamheid
Vanaf januari 2014 geldt voor adviseurs een diplomaplicht. Nieuwe
adviseurs moeten vanaf juli 2014 over één of meerdere
diploma’s beschikken. Huidige adviseurs hebben tot juli 2015
de tijd om aan de eisen te voldoen.
|
BELEGGINGSONDERNEMINGEN
De nieuwe wettelijke eisen gelden niet voor personeel van
beleggingsondernemingen.
De vakbekwaamheid van deze groep is geregeld in Europese wetgeving -
in de Uitvoeringsrichtlijn MiFID (Markets in Financial Instruments
Directive).
Hierin staat dat medewerkers van beleggingsondernemingen moeten
beschikken over vakbekwaamheid, kennis en deskundigheid.
|
*) Door besluiten
of wetgeving op
nationaal en internationaal niveau is het mogelijk dat de tekst op het
moment van publicatie niet langer actueel is.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
AFM uit zorg over 'execution only' by
complexe
financiële producten
|
Bron: AFM
|
Financiële dienstverleners
ontwikkelen steeds vaker bedieningsconcepten, waarbij ze via execution
only-dienstverlening producten aanbieden of daar in bemiddelen.
Bij execution only-dienstverlening kiest een consument (of cliënt)
zelf een product inclusief alle productopties, zonder advies.
De AFM maakt zich zorgen over de trend om op grotere schaal aan een
breed
publiek (zeer) ingewikkelde financiële producten zonder advies te
verkopen.
Naarmate een product ingewikkelder is, is het voor minder consumenten
geschikt om via execution only af te sluiten.
Deze zorg geldt onder meer voor pensioenverzekeringen. Ook bij
pensioenverzekeringen, die als zeer ingewikkeld worden ervaren, is er
een
verschuiving naar execution only-dienstverlening zichtbaar.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de gevolgen van alle
keuzes die ze bij dit soort ingewikkelde financiële producten moeten
maken, niet zelf kunnen overzien.
Consumenten kunnen, volgens een wetsvoorstel van de minister van
Financiën, vanaf 1 januari 2013 door middel van een kennis- en
ervaringstoets zelf bepalen of het aanschaffen van een specifiek
product
via execution only verstandig is.
Dit neemt niet weg dat financieel dienstverleners een bredere
verantwoordelijkheid houden om de distributie van een product zo in te
richten dat het risico van ‘misselling’ zo klein mogelijk
is.
Financiële dienstverleners moeten in ieder geval duidelijk aangeven
voor welke doelgroep deze vorm van dienstverlening geschikt is, en voor
wie niet. Daarnaast moeten ze bij execution only-dienstverlening
duidelijke informatie verstrekken over het product. Uit deze informatie
moeten consumenten direct alle essentiële productkenmerken en
risico’s kunnen afleiden.
Financiële dienstverleners staan voor de uitdaging om te beoordelen
of execution only geschikt is voor hun klanten. Dit zal niet altijd het
geval zijn.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
|
|
Vacatures HCC Beleggen 2012
|
Bron: Bestuur
HCC
Beleggen
|
Om onze doelstellingen zo goed mogelijk vorm geven zijn
we
op zoek naar leden die een bijdrage willen leveren aan de activiteiten
van onze vereniging.
Dat hoeft niet meteen een grote klus te zijn, maar leden die een
deeltaak
willen verrichten -die relatief weinig tijd kost- zijn zeer
welkom.
Met meer mensen kunnen we immers meer doen en dat maakt het bovendien
ook
veel gezelliger. Enkele voorbeelden van deeltaken waarvoor wij mensen
zoeken zijn:
- het op ad-hoc basis een artikel schrijven voor
onze website of een
cursus willen geven over alle vormen van beleggen, de
analysemethodieken, emotie en beleggen etc.
- beleggingssoftware beoordelen
- CD samenstellen met software, koersen, links
etc.
- het actueel houden van (een deel van) onze
website/ons forum
- webmaster voor en meewerken aan de nieuwe
inrichting van onze
website
- het coördineren en organiseren van onze HCC
Beleggen symposia
- het verrichten van (deel)taken tijdens onze HCC
Beleggen symposia
en/of beurzen
- een bestuursfunctie.
Uiteraard mag u zich aanmelden in groepjes. Dus als u, eventueel samen
met medebeleggers, onze vereniging wilt helpen laat het ons dan
weten.
Trefwoorden hierbij zijn: vele handen maken licht werk, het moet vooral
leuk blijven, zo doe je ook nog eens interessante contacten op.
Denk ook eens aan het geven van een aardige lezing, met anderen
handelsstrategieën uitwerken, software onder de knie krijgen of
gewoon een groep vormen waarmee je samen de markt
analyseert/bespreekt.
Lijkt het u iets om actief te worden? Heeft u vragen over de functies
of
heeft u goede ideeën voor onze vereniging? Klik Hier
of meld
u zich dan via de website ... een echte vereniging kan niet zonder u
als actief lid.
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
|
Agenda
|
Bron: HCC Beleggen redactie
|
De HCC Beleggen
Kalender op onze
website en deze Agenda zijn inmiddels een begrip onder beleggers
in
Nederland en België geworden. Voor veel andere sites zijn wij de de
facto bron van informatie.
Toch zijn nog niet alle events in onze Agenda opgenomen. Daarom willen
we
ook aanbieders van seminars, cursussen en beleggersbijeenkomsten in de
gelegenheid stellen, zelf hun events aan te kondigen, zowel op ons
forum
als in onze nieuwsbrieven. Plaatsing van (vrij toegangkelijke)
educatieve
bijeenkomsten zijn kostenloos.
(Bijeenkomsten met een educatief karakter
welke niet gratis
toegankelijk zijn danwel bijeenkomsten met een niet uitsluitend educatief
karakter kunnen
onder voorwaarden ook in onze agenda opgenomen worden. Wilt u meer
weten
neemt u dan even contact op met de redactie)
|
Terug
naar
Inhoud
|
|
Eerder verschenen nieuwsbrieven kunt u inzien op de website van HCC
Beleggen: www.beleggersonline.nl
Klik hier
|
Disclaimer:
Deze publicatie komt tot stand op
de
redactie van
beleggersonline.nl de website van de HCC IG Beleggen. Noch de mate
waarin de
berichten, voorgestelde scenario’s, risico’s en voorspellingen de
marktverwachtingen weerspiegelen, noch de mate waarin zij in de
realiteit
zullen tot uiting komen, kunnen worden gewaarborgd. De voorspellingen
zijn
indicatief. De gegevens in deze publicatie zijn algemeen en louter
informatief. Ze mogen niet worden beschouwd als beleggingsadvies.
De schrijver(s) van deze
publicatie en het
bestuur van de HCC IG Beleggen en/of de Redactie van de Nieuwsbrief
zijn
derhalve niet aansprakelijk voor eventuele verliezen. De waarde van uw
beleggingen kan fluctueren, behaalde resultaten uit het verleden geven
geen
garantie voor de toekomst.
|
|