HCC
Beleggen Nieuwsbrief 20100201
- Opkomende regio’s in betere papieren
- Betalen voor content: bezint eer ge begint
- Investeren in mijnbouwfirma's actief in zeldzame aardmetalen
- Meer mogelijkheden met tick size van één cent
- Marktmanipulatie
- Donkere wolken boven Griekenland
- Agenda
Opkomende regio’s in betere papieren*)
Traditiegetrouw
waren de conjunctuurschommelingen in de meeste
opkomende economieën doorheen de huidige cyclus heel wat meer
uitgesproken dan in de klassieke industrielanden. Door de verregaande
exportafhankelijkheid kregen heel wat opkomende economieën tijdens de
crisis harde klappen te verwerken, maar veerden ze de voorbije
kwartalen ook gevoelig sterker op. Bovendien wordt het herstel in de
opkomende economieën in Azië en Latijns-Amerika niet overschaduwd door
belangrijke structurele problemen (1).
Dat moet zich vertalen in
mooiere groeiperspectieven voor die opkomende economieën. |
Belangrijk is
daarbij dat die economieën een structurele verschuiving zouden moeten
doormaken van de huidige exportgeoriënteerde groei naar meer
binnenlandse groei. Op dat vlak zijn er al duidelijke positieve
signalen, maar blijft er hoe dan ook nog een erg lange weg af te
leggen. De Aziatische voorkeur voor artificieel lage wisselkoersen, geïnspireerd door het Chinese muntbeleid, plaatst een rem op deze structurele verschuiving. Het Aziatische muntbeleid houdt trouwens nog andere gevaren in. Dat beleid impliceert immers een te soepel monetair beleid voor de regio. In combinatie met een krachtiger herstel kan dat op termijn uitmonden in nieuwe zeepbellen. Op basis van de beschikbare indicatoren is daar vandaag nog niks van te merken, maar de risico’s van nieuwe zeepbellen en de potentiële verregaande gevolgen van het uiteenspatten daarvan zijn niet verwaarloosbaar. De Chinese overheid nam dan ook al maatregelen om de kredietverlening af te remmen, terwijl in India expliciete renteverhogingen voor vrij binnenkort op de agenda staan. Openstaande rekeningen Er bestaat een ernstig risico dat bepaalde Aziatische overheden binnen een aantal jaren de rekening gepresenteerd krijgen voor hun huidige beleidskeuzes. Voor de belangrijkste klassieke industrielanden komt die rekening er zeker en zelfs al duidelijk vroeger. Zowat alle klassieke industrielanden zullen de komende jaren het budgettaire roer volledig moeten omgooien. Zowel in de VS als in de meeste Europese landen is het huidige pad van de overheidsfinanciën op termijn onhoudbaar. Pijnlijke saneringsinitiatieven worden de komende jaren onvermijdelijk. Voor bepaalde landen, met Griekenland op kop, wordt het zelfs zo goed als onmogelijk om voldoende budgettaire inspanningen te doen om het vertrouwen van de financiële markten te behouden. |
Ten slotte is er ook nog een aantal landen dat vandaag al af te rekenen heeft met de pijnlijke gevolgen van eerdere beleidskeuzes. De Baltische staten combineerden de voorbije jaren een systeem van vaste wisselkoersen met een voortdurend verlies aan concurrentiekracht. De weg terug loopt langs de keuze voor een expliciete devaluatie met voor de hand liggende gevolgen voor de uitstaande schulden in vreemde munt of een interne devaluatie wat een jarenlang volgehouden loonmatiging inhoudt. Beide opties zijn pijnlijk. Overigens zitten een aantal eurolanden in een gelijkaardig bootje als de Balten. De recessie mag dan al voorbij zijn en het herstel is duidelijk, maar de terugkeer van rustige hoogconjunctuur is nog veraf. (1) In tegenstelling tot Centraal-Europa waar een aantal landen geconfronteerd wordt met de problemen veroorzaakt door de nefaste cocktail van vaste wisselkoers, verlies aan concurrentiekracht en excessieve kredietverlening. Bron: KBC Update Economische Vooruitzichten februari 2010 |
Betalen voor content: Bezint eer ge begint
Om de
krant achter een betaalmuur te
plaatsen onderging de site een redesign die 4 miljoen dollar kostte en
abonnees moesten voortaan 5 dollar per week of 260 dollar per jaar
betalen om toegang te hebben tot hun krant. De hiervoor genoemde resultaten publiceerde The New York Observer. Van de investering van 4 miljoen dollar werd tot nog toe 9.000 dollar gerecupereerd via 35 betalende abonnees; in december bezochten nog 1,7 miljoen bezoekers de site (vergeleken met 3 miljoen een jaar eerder). Samen met de bezoekers blijven nu ook de adverteerders weg! |
Investeren in mijnbouwfirma's actief in zeldzame aardmetalen
Meer mogelijkheden met tick size van één cent
Hoe kleiner het verschil tussen bied- en laatprijs, des
te nauwkeuriger de prijs van een optie kan worden vastgesteld. Daarom
is het goede nieuws voor beleggers dat NYSE Liffe
vorig jaar juni de tick size voor een aantal contracten heeft verlaagd.
De tick size - ook wel het prijsinterval genoemd - is het minimumbedrag
waarmee de prijs van een optie mag veranderen. Lange tijd was de minimum tick size 5 eurocent, maar voor orders voor aandelenopties met een premie tot en met 20 eurocent is op 2 juni 2009 het minimum verlaagd naar 1 eurocent. |
|
Kleine
spread Het verlagen van de tick size heeft gevolgen voor de orderinleg. Tot juni vorig jaar, toen het prijsinterval nog 5 cent bedroeg, konden onder de 20 cent uitsluitend orders worden ingelegd van 5, 10 of 15 cent. Nu is het mogelijk ook orders in te leggen van bijvoorbeeld 4, 7, 12, 13, 16 of 17 cent. |
|
Dit simpele
voorbeeld maakt duidelijk dat het verlagen van de tick size
het inleggen van orders bevordert, het aantal mogelijkheden vergroot en
de handel stimuleert. Tevens is het zo dat het verschil tussen bied- en
laatprijzen onder de 20 cent nu 1 cent kan zijn. Zorgvuldiger is de
waarde van een optie bijna niet vast te stellen. De kleine
bied-laatspread kan bovendien kostenverlagend werken. Alle optieseries De nieuwe mogelijkheid die werd geïntroduceerd onder de naam Premium Based Tick Size geldt voor alle aandelenopties op de Amsterdamse markt. De enige voorwaarde is dat de premie niet hoger mag zijn dan twintig eurocent. Een kooporder van bijvoorbeeld € 1,98 zal door het handelssysteem worden geweigerd. Wél kan het zo zijn dat de grens van 20 cent wordt overschreden bij een combinatieorder. Combinatieorders Een combinatieorder bevat eigenlijk verschillende orders in afzonderlijke series, maar wel met dezelfde onderliggende waarde. Een combinatieorder heeft dus betrekking op één optieklasse. Combinatieorders zijn er de oorzaak van dat we in het orderboek prijzen boven de 20 eurocent kunnen tegenkomen met een tick size van toch maar 1 eurocent. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de combinatieorder in het orderboek voorkomt als één order, maar in werkelijkheid is samengesteld uit verschillende orders. Afzonderlijk noteren deze orders wel onder twintig eurocent. Hoewel beleggers boven twintig eurocent geen orders kunnen inleggen die niet deelbaar zijn door vijf cent, kunnen ze toch handelen in combinatieorders die noteren boven die limiet en waarvan de tick size 1 eurocent is. Dit kan door het afgeven van een bestensorder of door het afgeven van een limietorder met een betere prijs. Noteert een combinatieorder € 0,27, dan kan men bijvoorbeeld een kooporder afgeven van € 0,30. Toekomst Als de handel positief reageert op de nieuwe mogelijkheden, kan de grens van 20 eurocent in de toekomst mogelijk worden verhoogd. Ook dan zal de regeling alleen gelden voor aandelenopties. |
Marktmanipulatie
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een 'Voorlichtingsbrochure manipulatieve handelspatronen’ gepubliceerd. In het overleg met de markt heeft zij geconstateerd dat nadere behoefte bestaat aan ‘guidance’ over de wijze waarop de AFM het verbod op marktmanipulatie interpreteert en in de praktijk toepast. |
Deze brochure probeert in die behoefte te voorzien door handelspatronen te beschrijven die de AFM als manipulatief heeft aangemerkt. De voorbeelden dienen ter illustratie van de hoofdnorm en houden geen goedkeuring in voor andere handelspatronen. |
Zij zijn gebaseerd op AFM
casuïstiek en de door het Committee of European
Securities Regulators
(CESR) gemaakte indeling van verschillende handelspatronen en de
daarbij aangegeven kenmerken van die patronen. De situatieschetsen zijn enkele voorbeelden van handelspatronen die de AFM als mogelijke gevallen van marktmanipulatie beschouwt. Dit overzicht is bedoeld als herinnering aan de markt van handelspraktijken die in elk geval verboden zijn. Met de uitleg over deze voorbeelden wil de AFM marktpartijen een leidraad geven bij het nadenken over de vraag of hun gedrag mogelijk manipulatief is. De selectie van voorbeelden is geen indicatie van prioriteiten van de AFM, noch is zij uitputtend bedoeld. |
U kunt de digitale versie van de brochure hier in PDF-formaat downloaden. |
Door de recessie kwamen de
overheidsfinanciën van verschillende
EMU lidstaten zwaar onder druk. Voor sommigen landen wordt het een erg
zware opgave om de budgettaire huishouding van de overheid opnieuw
onder controle te krijgen. Naast Ierland, is dat vooral voor Griekenland het geval. Dat land maakt het wel heel bont met een budgettair tekort en een overheidsschuld die in 2009 zullen zijn opgelopen tot respectievelijk zo’n 13% en 113% van het bbp. Het grootste deel van het tekort (liefst 11% van het bbp) is structureel van aard. Zonder grondige budgettaire consolidatie valt de hogesnelheidstrein richting een 'faillissement’ niet meer te stoppen, temeer omdat de sterk vergrijzende Griekse bevolking de overheidsfinanciën extra op de proef stelt via oplopende pensioen- en gezondheidskosten. Die kosten maakten in 2009 ongeveer 22% van het bbp uit, maar zullen zonder de hervormingen 26% bedragen in 2025 en liefst 38% in 2060. Met belastinginkomsten van nog geen 35% van het bbp is dat uiteraard problematisch. Om een schuldcrisis te vermijden, zijn snelle, grondige en vooral geloofwaardige fiscale hervormingen een absolute noodzaak. De toestand van de Griekse overheidsfinanciën ziet er erg somber uit, maar de noodzakelijke inspanningen zijn niet onmogelijk. Als Griekenland erin zou slagen om het primair tekort vanaf 2012 jaarlijks met 1% van het bbp te verminderen om zo in 2017 een primair evenwicht te bereiken, dan kan de overheidsschuld stabiliseren op 152% van het bbp (dit onder de hypothese van gematigde vooruitzichten voor groei, rente en inflatie). De overheidsschuld blijft daarmee uiteraard erg hoog maar hoeft niet het einde van de wereld te betekenen. In een poging om de internationale markten gerust te stellen, kondigde Griekenland onlangs een ambitieus saneringsprogramma aan dat het overheidstekort tegen 2013 moet terugdringen tot 3% van het bbp. Het is echter zeer de vraag in welke mate dit ook in de praktijk uitvoerbaar is. Ook de Ierse overheid ziet haar rekeningen in sneltempo verslechteren. Een verwachte schuldratio van 96% van het bbp in 2011, tegenover nog 66% in 2009, spreekt boekdelen. Met een struc- tureel tekort van meer dan 10% is er ook Ierland voor weinig keuze dan de budgettaire broeksriem nauw aan te spannen. Mits een ernstige inspanning zou Ierland erin moeten slagen om een schuldgraad van meer dan 100% van het bbp te voorkomen. Het fundamentele verschil tussen de twee landen is dat de Griekse overheidsschuld, anders dan de Ierse, al aan de vooravond van de wereldwijde financiële crisis was opgelopen tot bijna 100% van het bbp. Bovendien werden de eerste besparingsstappen in Ierland al ondernomen, terwijl een geloofwaardig Grieks hervormingsprogramma nog gestalte moet krijgen. Of hiervoor genoeg politieke wil kan worden gevonden, valt te betwijfelen. Om de ontspoorde trein zelfstandig terug op de rails te krijgen, zal Griekenland pijnlijke keuzes moeten maken. Het land kan daarbij allerminst bogen op successen uit het verleden. Bij mislukking ligt de weg naar faillissement volledig open. Voor het zover komt, zullen de Europese Unie of mogelijk zelfs het IMF allicht tussenbeide komen. Die zullen dan de Griekse overheid boven water houden, maar zullen in ruil daarvoor verregaande structurele hervormingen en budgettaire inspanningen eisen. |
Agenda
| Voorpagina
HCC beleggen
Website|
HCC
beleggen
Vacatures|
Adverteren
op
beleggersonline.nl|
Forum
| Downloads
|
*)
Een meer verklarende woordenlijst voor onderhangende begrijpelijkheden:
doorheen de huidige cyclus: ...
heel wat meer uitgesproken:....
veerden ze de voorbije kwartalen ook gevoelig sterker op:...
uitmonden in nieuwe zeepbellen:...
De weg terug loopt langs de keuze :...
zitten ... in een gelijkaardig bootje:...
de problemen veroorzaakt door de nefaste cocktail van vaste wisselkoers:...
En om pijnlijke tekstsaneringsinitiatieven vooruit te lopen mag u deze zelf samenstellen