Zijn er nog goede aandelen?

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

Drietrapsraket

Nogal wat bedrijven moeten ieder jaar opnieuw flink hun best doen om de omzet van het voorbije jaar te evenaren... en er zijn bedrijven waarvoor de omzet van het voorbije jaar al min of meer gegarandeerd is.

Met name bij producenten van consumentengoederen is dit het geval. Denkt u aan bedrijven als Altria (rookwaren), Coca-Cola (frisdranken), Colgate-Palmolive (verzorgingsproducten) en William Wrigley (kauwgom). Niet geheel toevallig behoren deze bedrijven stuk voor stuk tot de beste aandelen uit de S&P 500 over de afgelopen vijf decennia.

Ieder van deze bedrijven beschikt over sterke merknamen, waardoor consumenten bereid zijn ietwat meer te betalen. En zelfs die paar extra centen die gevraagd worden voor een pakje kauwgom van William Wrigley blijken flink aan te tikken - wanneer de aantallen maar groot genoeg zijn.

Doordat consumenten van dergelijke merken over het algemeen niet de neiging hebben snel of vaak van merk te veranderen, is een groot deel van de omzet als het ware wederkerig. Enkel het aanbieden van enige aanvullende producten, of de betreding van een nieuwe geografische markt is dan vaak al voldoende om de omzet en winst op te schroeven.


VERLIESDEMPER & RENDEMENTSACCELERATOR

Bovengenoemde bedrijven staan erom bekend vaak stabiele dividendstromen te genereren. Beleggers doen er goed aan deze dividenden te herinvesteren, om maximaal te profiteren van 'compounding', oftewel het 'rente op rente'-effect.

Zakken de aandelen na aankoop aanvankelijk in beurskoers, dan zorgen extra aankopen betaald vanuit het ontvangen dividend ervoor dat u als het ware automatisch meer aandelen in bezit krijgt. Uw verlies is daardoor minder dan de daling van de beurskoers zelf. Ofwel, het dividendinkomen doet als verliesdemper haar werk.

Stijgen de aandelen vervolgens, dan profiteert u extra. U heeft immers van de ontvangen dividenden meer aandelen gekocht, waardoor uw totale vermogensgroei groter is dan die van de koersstijging van het aandeel alleen. Zie hier de rol van dividend als rendementsaccelerator.

Vooral op de wat langere termijn zijn dergelijke effecten bijzonder krachtig. Zoals u misschien wel bekend duurde het na de beurscrash van de Dow Jones in 1929 tot 1958 (oftewel 29 jaar) om volledig te herstellen. Wie de pech had op de top van de beurshausse in 1929 in te stappen maar wel zijn dividenden herinvesteerde, had echter met 7 jaar tijd zijn verliezen weer volledig gecompenseerd - om de kracht van herinvesteren van dividenden nog maar eens te illustreren. En dat tijdens de 'Grote Depressie', waarbij de Dow Jones tussen 1929 en 1932 maar liefst 89% in koers achteruit ging...


DRIETRAPSRAKET

Een strategie die juist op dit moment erg aantrekkelijk lijkt is het investeren in solide kwaliteitsbedrijven. De waarderingen bij dit type bedrijven zijn namelijk in decennia niet zo aantrekkelijk geweest, en aandelen van nogal wat van deze bedrijven zijn ook tijdens de recente beursstijging nog in koersontwikkeling achtergebleven.

Rekent u even met mij mee...

1) Voor kwaliteitsbedrijven als Johnson & Johnson (maar zo zijn er nog vele!) betaalt u momenteel zo'n 12 keer de winst. In het verleden was hier een waardering van 20 tot 25 keer de winst heel normaal.

Gaan we ervan uit dat voor dit type bedrijven de waardering met 5 tot 7 jaar zo'n 50% hoger ligt (met een nog altijd redelijke KW van 18), dan impliceert dit een jaarlijks rendement enkel vanwege de hogere waardering van 6 tot 8%.

2) Dergelijke kwaliteitsbedrijven zullen naar alle waarschijnlijkheid in staat blijken hun winst per aandeel verder op te stuwen. Een jaarlijkse winststijging per aandeel van gemiddeld een procent of 10 is voor veel van deze bedrijven alleszins reëel.

3) Als kers op de slagroom ontvangt u van de meeste solide kwaliteitsbedrijven ook nog eens een aardig dividendrendement, van gemiddeld toch zeker een procent of 3.

Tellen we de effecten van deze drie rendementsfactoren bij elkaar op dan komen we tot een aantrekkelijk jaarlijks rendement van 15 tot 20%, op een termijn van 5 tot 7 jaar bekeken. Het zijn vooral dit type solide kwaliteitsbedrijven waar wij ons met ValueSelections op richten.

Indien u tot de leden van ValueSelections behoort dan ontvangt u vandaag een interessant analyserapport over een bedrijf dat zich bezighoudt met de loonadministratie bij andere bedrijven, een duidelijk contraire belegging in deze tijd van recessie aldus. Dit bedrijf heeft inmiddels meer dan 570.000 bedrijven als klant, en geniet van een groot percentage wederkerige inkomsten (vanwege zeer sterke zogeheten 'lock in-effecten'). Niet alleen geldt dat veel van de toekomstige winst hierdoor veiliggesteld is, ook geldt nog eens dat dit bedrijf profiteert van mogelijke personeelsuitbreidingen bij alle bedrijven die zij zelf als klant heeft.

Een vrij unieke situatie aldus waarbij als het ware sprake is van een 'interne groeiversneller'. Hierdoor is het zelfs mogelijk dat de winst wordt opgestuwd, zonder dat sprake is van nieuwe klanten bij het betreffende bedrijf zelf. Maar uiteraard is dit laatste ook nog het geval, hetgeen de sterke winststijging weer verklaart...


Dit artikel is op 27 juni 2009 geschreven door Hendrik Oude Nijhuis MSc. Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ’s werelds beste beleggers en is tevens oprichter van www.warrenbuffett.nl. Via deze website kunt u tijdelijk een gratis module aanvragen over de beleggingsstrategie van Warren Buffett.

 

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden