Lege Winkelpanden en Zalando

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

Lege Winkelpanden en Zalando
Bron:  Jan Kolkman, 20 juli 2016
Zalando-SH315x270.jpg

Onlangs hoorde ik van een kennis dat zij een kledingstuk wilde kopen. Daarom is ze gaan googelen en vond juist dat wat ze zocht.
Omdat die detaillist zowel online als traditioneel in een winkel verkoopt ging die kennis naar de winkel en vroeg naar het bewuste artikel in déze kleur en in díe maat.

Het was jammer dat die niet in de winkel hing, maar zei de verkoopster: ‘Ik kan ‘m wel voor U bestellen. Dan kunt U ‘m morgen komen halen.’
Ja, zei de klant: ‘Ik kan ‘m ook zelf bestellen en dan heb ik ‘m morgen in huis en hoef ik niet naar de winkel te komen.’


Een ander zei vanmorgen tegen me: "Mijn koffiezetapparaat ging gisteren kapot, dus ik had een nieuwe nodig. Gisteravond om 18h35 bestelde ik online een nieuw koffiezetapparaat bij de vernieuwde Blokker en vanmorgen om 9h20 (voor koffietijd dus) werd dit apparaat al afgeleverd.
Het filiaal van Blokker is overigens op 10 minuten afstand en ik had daar pas vanmiddag heen kunnen gaan. Ik had dan vanmorgen zeker geen koffie en of het model wat ik graag wil daar ook aanwezig was is dan ook niet zeker. Voor mij is het duidelijk, ik koop, als ik weet wat ik wil, dus vrijwel altijd online en ingeval ik in een winkel modellen vergelijk mogen ze me het de volgende dag thuisbezorgen tenminste als de prijs me bevalt, zo niet dan hebben ze pech gehad. Ik hoop dat het nog niet te laat is voor Blokker, maar ze doen duidelijk hun best."

Wanneer je dat zo hoort besef je dat het eigenlijk niet zo vreemd is dat veel winkelpanden leeg staan en dat we zo veel meer bestelauto’s van Post NL, DHL, UPS en FedEX in de straten zien dan een paar jaar geleden.
Het gaat dan ook goed met ondernemingen zoals bij voorbeeld Zalando, want die zitten niet in dure winkelpanden op A-locaties, maar zetten op een goedkoop stuk grond een groot magazijn neer waar de interne logistiek er helemaal op is ontworpen om grote hoeveelheden pakketten en pakketjes te verwerken.

Zalando kwam op dinsdag 19 juli tussentijds met een bericht dat de omzet in het tweede kwartaal 2016 ergens tussen de 68 en 88 miljoen euro zal hebben gelegen, terwijl de analisten gemiddeld op 48 miljoen euro hadden gerekend. Op 11 augustus komt het bedrijf met de officiële cijfers over het tweede kwartaal.
Verder zei Zalando dat nu een ebit-marge wordt verwacht van 4 tot 5½ procent, terwijl eerder de verwachting was 3 tot 4½ procent.

De koers liet een mooie ontwikkeling zien van 23 naar 33 euro in drie weken.
Dat is plus ruim veertig procent !!

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden