|
Hausse-premie
Stel je wilt 1000 aandelen Philips kopen op 24 gulden – ja inderdaad guldens
want we zitten nog midden in de jaren 70, toen de euro nog niet was bedacht -
maar je hebt daarvoor niet voldoende middelen beschikbaar. Dan kon je, wat toen
heel gebruikelijk was, een hausse-premie afsluiten met een uitoefeningsprijs
van bij voorbeeld 26 gulden en een expiratie-datum, dat is de laatste dag dat
je dat recht kunt uitoefenen, van 1 februari volgend jaar.
Jan Kolkman,
oprichter van Stockpicker-signaal |
heeft
tientallen jaren ervaring opgedaan
met de belegging in
aandelen bij een grote beleggingsmaatschappij en hij heeft zich daarna, via
cursussen, symposia en heel veel lezen, gespecialiseerd in technische analyse.
Hij hanteert diverse algemeen gebruikte indicatoren en daarnaast ook signalen
uit eigen koker. |
Jouw bank ging dan met die order naar de specialist op dat gebied in Amsterdam,
Van Kollem & Zoon. Dit was de specialist in Premiën en Keuren. Daar
betaalde je zeg 1,50 gulden voor. Daarmee had je het recht om 1000 aandelen
Philips te kopen voor 26 gulden, onafhankelijk wat de koers van het aandeel zou
doen. Stel dat de koers was gestegen tot 32 gulden. Dan was de waarde van je
hausse-premie (32 – 26 =) 6 gulden waard. Dat is dus een rendement van 300 %.
Had je aandelen gekocht dan was je winst (32 – 24 =) 8 gulden, wat een
rendement van slechts 33 procent inhield.
Was de koers echter gedaald van 24 naar 21 gulden en je had aandelen gekocht,
dan was het verlies dus (24 – 21 =) 3 gulden maal 1000 aandelen is 3000 gulden.
Had je in plaats daarvan gekozen voor de hausse premie, dan was die waardeloos
afgelopen, maar je verlies was beperkt tot je inleg van 1500 euro. In dit
laatste geval ging je dus je recht om te kopen niet uitoefenen, want dan zou je
26 gulden moeten neertellen, terwijl je ze op dat moment op de beurs voor 21
gulden op de kop kon tikken.
Premie-affaires konden voor elk willekeurig aantal aandelen worden gesloten.
Wilde je bij voorbeeld een hausse premie op 83 aandelen, dan kon dat. Het was
dus echt maatwerk.
Een hausse-premie, en ook een baisse-premie, is dus een recht om te kopen
respectievelijk te verkopen, en geen plicht. Je tegenpartij heeft de plicht de
aandelen te leveren respectievelijk af te nemen en heeft in ruil daarvoor een
vergoeding ontvangen.
Dit in tegenstelling tot een termijntransactie, of future. Een future is dus
geen hefboomproduct. Het is een contract voor de levering van goederen, waarbij
de koper de plicht heeft de goederen af te nemen en de afgesproken prijs te
betalen, terwijl de verkoper de plicht heeft de goederen te leveren en de
afgesproken prijs te accepteren. Dat is dus onafhankelijk van de prijs op het
moment van levering. Hier hebben dus beide partijen een verplichting aangegaan.
Dit soort transacties zie je veel bij land- en tuinbouwproducten.
Dit doet me denken aan…(om even de legendarische uitspraak van Posthumus
Meijes te gebruiken):
15 ton aardappelen
Naast warrants – waarover later meer - hadden wij als collega’s het ook wel
eens over de handel in commodities. Op een dag kwam het gesprek om op termijn
aardappelen te kopen.
Zo’n contract houdt in dat er 15.000 kilo
aardappelen worden geleverd. O ja, er moest ook nog een leveringsdatum worden
bepaald. Over een half jaar, dat lijkt ons een redelijke termijn om winst te
maken. Wij waren namelijk niet van plan die aardappelen echt te laten leveren,
wij wilden ze in een later stadium met winst doorverkopen.
We denken er nog even over na, want we weten helemaal niets van die hele
aardappelhandel. Dan besluiten we met ons tweeën dat we niet iets in de
aardappelhandel gaan doen. Punt. Uit.
En wat zie ik als ’s avonds thuis kom ? Pal voor mijn huis staan drie
levensgrote aanhangwagens met elk 5 ton aardappelen.
Mijn eerste gedachte was : Verdorie, hebben we dan toch die aardappelen gekocht
en nog voor directe levering ook !!
Wat was het geval ?
We hebben geen contract om aardappelen te kopen, niet over zes maanden en niet
nu. En die drie aanhangwagens vol aardappelen heeft de aardappelgroothandelaar
van een paar straten verderop even in het parkeerhaventje bij ons voor de deur
neer gezet.
Wat een opluchting !!
|
|
|
|