Sportwedstrijden roepen vaak heftige emoties op.
Eerder onderzoek
toonde aan dat er beduidend minder aandelen werden verhandeld tijdens
spannende sportevenementen
(artikel "Voetbal op TV? Ook aandelenmarkten kijken mee" HCC Beleggen Nieuwsbrief 20120401).
Nu blijkt na
recent onderzoek dat deze emoties aandelenkoersen
kunnen beïnvloeden, zelfs wanneer een hoge mate van rationele
prijsvorming te verwachten valt. Dit inzicht is relevant voor zowel de
praktijk als het academisch onderzoek.
Een fundamenteel debat
Economen debatteren voortdurend over de fundamentele vraag of
aandelenprijzen puur op grond van rationele overwegingen tot stand
komen. Tot de jaren '80 van de twintigste eeuw was het vrij
gebruikelijk om aan te nemen dat aandelenprijzen puur rationeel worden
bepaald. Steeds vaker werden echter vraagtekens bij dit uitgangspunt
gezet, onder meer door de latere Nobelprijswinnaar
Robert
Shiller. Bij het tot stand komen van beurskoersen bleken steeds
meer aspecten een rol te spelen, die vanuit een rationeel perspectief
niet relevant geacht zouden zijn. Een nieuw onderzoeksveld, inmiddels
bekend als behavioural finance, was geboren.
De emotionele belegger
Een belangrijke factor - die niet goed binnen het rationele raamwerk
past, maar die toch een effect heeft op aandelenprijzen - is de
schommeling in emoties van beleggers. Zo blijken beurskoersen gevoelig
te zijn voor een scala aan factoren, zoals variaties in de hoeveelheid
zonlicht, de veranderingen tussen zomertijd en wintertijd, en de
uitslagen van sportwedstrijden. Zo zijn beleggers optimistischer
wanneer hun voetbalteam goed heeft gepresteerd. Ook is het niet
ongewoon dat beurskoersen dalen op de dag nadat het nationale elftal
wordt uitgeschakeld op het wereldkampioenschap voetbal.
Uitschakeling drukt beurskoersen
Recent onderzoek laat nu zien dat emoties zelfs aandelenkoersen
beïnvloeden, wanneer men juist een hoge mate van rationele prijsvorming
zou mogen verwachten. Dit nieuwe onderzoek bestudeert de aandelenkoers
van een bedrijf waarvan het aandeel in meerdere landen, waaronder
Frankrijk en Italië, wordt verhandeld. Vervolgens wordt bekeken hoe de
aandelenprijzen reageren op de uitschakeling van deze twee landen op
het
WK voetbal in Zuid-Afrika in de zomer van 2010. Te
verwachten valt dat de beurskoersen in beide landen altijd zeer dicht
bij elkaar liggen, omdat er anders mogelijkheden ontstaan voor
beleggers om snel van koersverschillen te profiteren.
Het blijkt echter dat de beurskoers in het land dat dreigt te worden
uitgeschakeld al tijdens de wedstrijd duidelijk lager ligt dan in het
andere land. Zo speelde Frankrijk op 22 juni haar laatste
groepswedstrijd tegen Zuid-Afrika. Bij rust keken de Fransen al tegen
een 2-0 achterstand aan, waardoor uitschakeling dreigde. De stemming
bij beleggers in Frankrijk sloeg om, waardoor de beurskoersen daalden.
Figuur 1 toont hoe goed deze koersuitslag zichtbaar was voor het
betreffende aandeel. Aan het einde van de handelsdag is er een sterke
neerwaartse beweging in het prijsverschil tussen Parijs en Milaan,
omdat de koers op de Franse beurs plotseling daalde.
Koersafwijkingen tijdens
voetbalwedstrijden
Noot: Deze figuur toont de gemiddelde
prijsafwijkingen per uur tussen de aandelenkoersen van hetzelfde
bedrijf op de beurs in Parijs en Milaan tussen 21 en 25 juni 2010. De
twee grote uitschieters op 22 juni en 24 juni vallen samen met de
wedstrijden waarin Frankrijk (FR) en Italië (IT) werden uitgeschakeld
op het WK voetbal in Zuid-Afrika.
Ook wordt zichtbaar hoe een vergelijkbare koersafwijking optrad tijdens
de wedstrijd waarin Italië twee dagen later werd uitgeschakeld. Op
donderdag 24 juni speelde Italië tegen Slowakije, waarbij de Azzurri
als snel tegen een 1-0 achterstand aankeken. Ook voor hen dreigde
uitschakeling. In lijn hiermee daalde de koers op de beurs in Milaan,
waardoor de prijs van het aandeel een fractie lager kwam te liggen dan
de koers in Frankrijk. Deze afwijking is in de figuur zichtbaar door de
uitschieter naar boven aan het einde van de handelsdag op 24 juni.
Het onderzoek illustreert zo dat aandelenprijzen niet altijd louter op
grond van rationele overwegingen tot stand komen. Emoties kunnen van
tijd tot tijd een belangrijke invloed hebben op aandelenmarkten.
Dit inzicht is relevant voor zowel de praktijk - waarin men er dus
rekening mee moet houden als men zelf handelt - als voor het academisch
onderzoek, wanneer men probeert een accurate beschrijving te geven van
hoe financiële markten werken.
De recente Nobelprijs voor Economie werd gedeeld door prijswinnaars die
zeer uiteenlopende ideeën hebben geuit over hoe markten werken.
Eugene
Fama ontving de Nobelprijs voor zijn idee dat markten efficiënt
zijn, terwijl Shiller de prijs kreeg voor het feit dat hij vrijwel het
tegenovergestelde stelde. Het onderzoek laat zien dat markten weliswaar
vaak efficiënt kunnen werken, hetgeen aansluit bij Fama’s
gedachtengoed, maar laat vooral zien dat we daar niet zonder meer
vanuit mogen gaan.