EU-importheffingen op Chinese voertuigen pakken anders uit dan bedoeld

Deel dit artikel

,

Nieuwe chinese auto met vlag van China eroverheen

Een jaar geleden voerde de Europese Unie extra importheffingen in op Chinese elektrische voertuigen. Het doel was helder: Europese autofabrikanten beschermen tegen concurrentie van goedkope Chinese modellen, die vaak met staatssteun worden geproduceerd. In de praktijk lijkt het beleid echter een tegengesteld effect te hebben gehad.

Wat was het idee achter de heffingen?
De EU hanteerde al een standaard importheffing van 10 procent op auto’s van buiten de Unie. Daarbovenop kwamen extra tarieven van 18 tot 35 procent specifiek voor elektrische auto’s uit China. Brussel hoopte daarmee de prijsdruk op Europese producenten te verlichten en de concurrentie eerlijker te maken.

De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden.

Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Je kunt inloggen door je HCC-gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen in de daarvoor bestemde velden aan de rechterkant van deze pagina.

Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!


Disclaimer: Dit artikel is uitsluitend bedoeld ter informatie en vormt geen beleggingsadvies. Beleggen brengt risico’s met zich mee; u kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Maak altijd uw eigen afwegingen of raadpleeg een financieel adviseur voordat u beleggingsbeslissingen neemt.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden