Harley-Davidson; een typisch Warren Buffett-aandeel
(Red. Deze analyse werd op 30 juni 2007 gratis aangeboden aan de inschrijvers op www.warrenbuffett.nl).
Bedrijfsmodel
Harley-Davidson is een typisch Warren Buffett-aandeel: sterke merknaam, hoge winstmarges, een aandeelhoudersvriendelijk management en voorspelbare winsten. En ook de waardering van Harley-Davidson lijkt op dit moment aantrekkelijk te zijn.
Harley-Davidson (HOG)
Koers: US $ 59,88 | EBIT: US $ 1,6 miljard |
Beurswaarde: US $ 15,4 miljard | Enterprise value: US $ 15,8 miljard |
Beurs: NYSE | Earnings Yield: 10,3% |
Website: http://www.harley-davidson.com/ | Analysedatum: 27 juni |
Het bedrijf bestaat uit twee segmenten: motorfietsenfabricage (inclusief accessoires) en een financieel segment. Het bedrijf Harley-Davidson beschikt naast haar gelijknamige merk eveneens over het motorfietsmerk Buell. Het financiële segment biedt financieringen en verzekeringen bij de aankoop van de motoren.
Recent waren er geruchten in de markt dat het Japanse Honda het bedrijf zou willen overnemen, waarop de beurskoers van Harley-Davidson ruim 5% kon oplopen. Echter, zo’n overname door Honda lijkt ons om een drietal redenen uiterst onwaarschijnlijk.
Allereerste denken we dat Honda de activiteiten van Harley-Davidson nauwelijks verder kan optimaliseren. Immers, Harley-Davidson is reeds uitermate winstgevend en veel verbeteringen lijken op dit front dan ook niet meer mogelijk.
Ten tweede geldt dat Harley-Davidson eigenlijk gelijk staat aan de ‘Amerikaanse droom’. Wellicht dat de verkoop op de Amerikaanse markt dan ook negatief beïnvloed wordt wanneer dit Amerikaanse icoon in Japanse handen zou belanden.
Ten derde geldt dat goedkeuring voor een overname van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten nauwelijks voorstelbaar lijkt. Samen hebben Harley-Davidson en Honda namelijk een marktaandeel van 65% op de Noord-Amerikaanse markt, waarmee een combinatie een te dominante marktpositie zou verkrijgen.
Ondanks dat we de kans op een overname door Honda nihil achten, blijft Harley-Davidson een bijzonder winstgevend bedrijf, met een sterk bedrijfsmodel, volop groeikansen en met momenteel tevens een aantrekkelijke waardering.
Competitieve positie
De competitieve positie van Harley-Davidson is ijzersterk en haar merknaam geldt als duurzaam competitief voordeel. Immers, hoeveel bedrijven kent u waarvan klanten het bedrijfslogo op hun lichaam laten tatoeëren?
Het merk geldt dan ook als een van ’s werelds sterkste merknamen en haar klanten zijn zeer loyaal. Een Harley-Davidson-liefhebber (vaak lid van een Harley-Davidson Ownership Group; HOG) zal niet snel besluiten over te stappen op bijvoorbeeld een Dukati Motor. Daarmee is duidelijk dat Harley-Davidson met haar merknaam eigenlijk over een soort monopolie beschikt.
Bedrijfscijfers en ratio’s
Het in 1903 opgerichte Harley-Davidson heeft ongeveer 9000 medewerkers in dienst en een beurswaarde van US $ 15,4 miljard. Afgelopen jaar realiseerde het bedrijf een omzet van US $ 6,09 miljard. De Amerikaanse activiteiten waren afgelopen jaar goed voor 78% van de omzet, de internationale markten genereerden de resterende 22%.
Harley-Davidson boekte afgelopen jaar een winst van US $ 1 miljard, waarmee de netto winstmarge op een bijzonder fraaie 16,9% ligt. Haar winstmarge (en winstgevendheid) ligt overigens al jarenlang op een bijzonder hoog niveau en is illustratief voor de zeer sterke merknaam van het bedrijf.
De boekwaarde loopt stabiel op en de netto cashpositie is met US $ 928,5 miljoen aan cash en US $ 1,35 miljard aan schuld zo’n US $ 421,5 miljoen negatief. Vanwege de sterke cashflow die het bedrijf genereert is dit geen enkel probleem voor het bedrijf.
Kansen en bedreigingen
Kansen ziet het management volop. Allereerst wordt getracht haar bestaande en traditionele klantengroepen via nieuwe marketingbenaderingen aan te zetten tot hernieuwde aankopen. Ook probeert het bedrijf ‘nieuwe’ klantengroepen voor haar motoren te interesseren: vrouwen, de wat jongere motorliefhebbers en groepen van andere etniciteit, zoals de Spaanstalige gemeenschap in de Verenigde Staten.
De grote kans voor het bedrijf op langere termijn is terug te vinden in haar internationale expansie. Ook in het buitenland lijken de motoren van Harley-Davidson erg goed aan te slaan, hetgeen blijkt uit de al jarenlang sterk groeiende internationale verkopen. Hoewel de internationale activiteiten nu nog relatief kleinschalig zijn (22% van de omzet), kunnen deze over enige jaren wellicht een afnemende vraag in de Verenigde Staten opvangen.
Met haar 1300 dealerships is het bedrijf nu reeds gevestigd in 60 landen. In 2006 werd een vestiging in Beijing geopend, waarmee tevens voet is gezet op de Chinese markt. Op wat langere termijn lijkt ook dit een interessante markt te kunnen worden, gezien de reeds behaalde internationale resultaten.
Bedreigingen zijn allereerst aan te merken in oplopende rentetarieven en hogere olieprijzen. Voor deze bedreigingen geldt dat deze de competitieve positie van het bedrijf nauwelijks aantasten en dat haar klanten hogere olieprijzen en rentetarieven voor lief zullen nemen, zolang hun financiële positie dat toelaat.
Een andere bedreiging is terug te vinden in het steeds ouder worden van de babyboom-generatie in de Verenigde Staten - de belangrijkste afzetmarkt voor Harley-Davidson. Dit lijkt een reële bedreiging voor de omzetontwikkeling in de Verenigde Staten te zijn, hoewel wij zelf verwachten dat de afzet in de Verenigde Staten nog zeker enige jaren zal blijven toenemen, in lijn met de vrij gunstige ontwikkelingen in de afgelopen jaren.
Management
Over het management van Harley-Davidson zijn we zeer te spreken. We beschouwen het management als aandeelhoudersvriendelijk. Het management gebruikt een aanzienlijk deel van de vrije cashflow voor de inkoop van eigen aandelen.
Door de inkoop van eigen aandelen wordt het aantal uitstaande aandelen gereduceerd, waardoor de winstgroei per aandeel extra toeneemt. De markt gaat ervan uit dat deze winstgroei per aandeel de komende jaren zo’n 11% per jaar zal bedragen.
Deze analyse is beschikbaar gesteld door Hendrik Oude Nijhuis. Hendrik is oprichter van www.warrenbuffett.nl en heeft over value-investing tal van artikelen opgesteld en presentaties verzorgd. De analyse maakt onderdeel uit van de ‘Warren Buffett selecties, juni 2007’. Het gehele rapport is gratis beschikbaar gesteld voor aanmelders van het Warren Buffett E-Book. De website www.warrenbuffett.nl biedt het E-Book over Warren Buffett momenteel gratis ter beschikking.
Op deze analyse is een disclaimer van toepassing.