Online geldspel

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

Digitaal spel 'Meer keuze met geld'

Online geldspel leert verstandige financiële keuzes te maken

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) lanceert op 29-5-2009 het online spel ‘Meer keuze met geld’ (www.meerkeuzemetgeld.nl). Dit spel is speciaal voor jongeren ontwikkeld en leert hen spelenderwijs om slimme financiële keuzes te maken. De speler krijgt virtueel geld in handen en moet daar, door verstandig te kiezen in verschillende situaties, meer van proberen te maken. Bij welke risico’s moet je stil staan en welke valkuilen zijn er?

Bij het begin krijg je als speler virtueel 8.000 euro. Je kan gaan sparen en beleggen of alleen beleggen. Maar welke fondsen neem je? Hoe weet je of een aanbieding of aanbieder betrouwbaar is? Door verstandige financiële keuzes te maken stijgt de stapel virtuele flappen. Het spel is gericht op jongeren en bevat simpele, heldere boodschappen, zoals ‘koop geen producten die je niet begrijpt’ en ‘meer rendement betekent meer risico’.

AFM ontwikkelde het spel samen met platform CentiQ, Wijzer in geldzaken en het Geldmuseum in Utrecht. Bij het geldmuseum kan het spel ook live worden gespeeld. Het spel past binnen het leerplankader voor financiële educatie in het onderwijs, dat onlangs op initiatief van CentiQ is gelanceerd. De nu beschikbare online versie is een van de eerste concrete leermiddelen die ingezet kan worden voor financiële educatie op middelbare scholen.

De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten. Daarvoor ontwikkelt de AFM onder andere digitale middelen die de consument kunnen helpen bij het maken van juiste financiële keuzes. Een ander interactief hulpmiddel dat de AFM voor consumenten heeft gemaakt is bijvoorbeeld de financiële-kennistest (www.weetwatjeweet.nl)

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland.

CentiQ, Wijzer in geldzaken (www.wijzeringeldzaken.nl) vertegenwoordigt meer dan 40 organisaties die hun krachten bundelen om de consument ‘wijzer in geldzaken’ te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht te vergroten zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. CentiQ, Wijzer in geldzaken is een samenwerkingsverband van brancheorganisaties, consumentenorganisaties, overheden en de wetenschap.

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden