Introductie Smit Internationale

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

De CEO van Smit Internationale op ons beleggerssymposium

We hebben zeer interessante sprekers bereid gevonden een bijdrage te leveren aan ons 50ste beleggerssymposium dat op 26 april aanstaande wordt gehouden. Één van die sprekers is de heer Ben Vree, Chief Executive Officer van Smit Internationale NV. Een profiel van de heer Vree is onder andere te vinden op de website van FEM Business.

De historie van Smit Internationale

Het oorspronkelijke sleepbedrijf waaruit Smit Internationale NV is voortgekomen, werd in 1842 te Kinderdijk opgericht onder de naam Fop Smit. Het bedrijf hield zich aanvankelijk bezig met het slepen van zeilschepen van zee naar de haven van Rotterdam en startte met één sleepboot. In 1866 overleed Fop Smit en zijn zoons Jan en Leendert zette het bedrijf voort. Het bedrijf bezat toen zes sleepboten, maar ging zich steeds meer richten op sleepdiensten en het bouwde in de loop der jaren een flink aantal sleepboten.  In het begin van de twintigste eeuw was er zware concurrentie tussen L. Smit & Co. (zoals het bedrijf toen heette) en Internationale Sleepdienst. In 1923 fuseerden de beide bedrijven en ontstond Smit Internationale. Sindsdien is de onderneming uitgegroeid tot een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van de maritieme dienstverlening.

 

Het huidige Smit Internationale

Smit Internationale heeft zijn activiteiten op het gebied van maritieme dienstverlening ondergebracht in vier divisies. Harbour Towage richt zich op havensleepdiensten en aanverwante maritieme dienstverlening. De divisie Terminals levert eveneens sleepdiensten, maar richt zich op terminalassistentie en kust- en riviersleepvaart. De divisie Salvage omvat de bergingsactiviteiten, wrakopruiming, milieuzorg en advisering. Ten slotte houdt Transport & Heavy Lift zich bezig met onder andere de verhuur van pontons, zwaar transport en zwaar hijswerk. Daarnaast heeft Smit Internationale kapitaalbelangen in enkele bedrijven. Het bedrijf heeft momenteel  398 (hijs)vaartuigen.

 

Geografische verdeling omzet in 2006

 
 Europa 38%
 Afrika 17%
 Amerika 32%
 Australië en Azië    12%
 overig 1%

Uit deze tabel is op te maken dat Smit een mondiaal bedrijf is en de heer Vree zal dan ook een presentatie geven die ingaat op het thema van ons symposium "Continenten op drift".

 

Laatste ontwikkelingen; een bod op de Terminals-divisie van Smit Internationale

Kennelijk zijn niet alleen de continenten op drift geraakt maar ook een concurrent van Smit, de Lamnalco Group. De aandeelhouders van Lamnalco Group, baggerconcern Koninklijke Boskalis Westminster NV en het Saoedi-Arabische concern Rezayat Group, hebben op 25 februari 2008 een bod uitgebracht op de mondiale olie- en gasterminalactiviteiten van Smit Internationale nv. Het bod bedraagt USD 300 miljoen in contanten.

Peter Berdowski bestuursvoorzitter van Boskalis noemde het bod op de Terminals-divisie van Smit Internationale 'fair, maar Smit wees het bod echter direct van de hand. Boskalis stelde eerder vandaag al dat 'de aandeelhouders van Lamnalco overtuigd blijven van de voordelen van een samenvoeging van de wederzijdse terminal activiteiten'.  Berdowski  geeft aan dat Lamnalco op dit moment verdere opties aan het afwegen is. Hij wil deze echter niet specificeren. Een bod op heel Smit is volgens de bestuurder op dit moment niet aan de orde. 'Dat we opties op een rijtje aan het zetten zijn wil zeggen dat het boek wat ons betreft nog niet gesloten is', aldus Berdowski.

 

Reactie van Smit op het bod

Het uit elkaar trekken van de divisies van Smit Internationale maakt veel kapot. Dat zegt bestuursvoorzitter Ben Vree tijdens een persconferentie naar aanleiding van vragen over het afgewezen bod van aandeelhouders van Lamnalco op de Terminals-divisie.

'De divisies zijn sterk met elkaar verweven. Er is veel onderlinge synergie. Het is niet in het belang van de onderneming om het geheel uit elkaar te trekken. Het kan mooi zijn voor de aandeelhouders dat ze veel geld kunnen krijgen, maar het is zeker minder goed voor de groei van het bedrijf als geheel', zo vervolgt de bestuursvoorzitter.

Vree heeft na de afwijzing van Lamnalco's bod contact gehad met een aantal aandeelhouders. 'De gesproken aandeelhouders staan achter ons, zij staken mij een hart onder de riem.' Hij kon desgevraagd niet aangeven wat het totale belang van deze groep aandeelhouders is.

Nadat Smit Internationale het bod op Terminals heeft afgewezen, is er overigens geen contact meer geweest tussen Lamnalco en de onderneming. Wel zegt de bestuurder dat Smit als geheel in ieder geval niet te koop staat. 'Het is natuurlijk wel zo dat wanneer er een bod komt we dat, ook in het belang van de aandeelhouders, zullen bekijken.'

 

Vervolg

In een volgend artikel kunnen wij wellicht meer over deze overnameperikelen melden. Tevens zullen wij ingaan op de resultaten van Smit Internationale.

 

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden