intro presentatie Edward Loef

Deel dit artikel

,

geen foto beschikbaar

Hoe gebruik je technische analyse?

Om het antwoord op de hierboven gestelde vraag te kunnen geven, is het van belang eerst even stil te staan bij wat technische analyse is en waarvoor deze gebruikt kan worden.

Technische analyse is volgens een gangbare definitie een studie naar prijsveranderingen in de markt primair door gebruik te maken van koersgrafieken, handelsvolumes en openstaande handelscontracten met het doel om de meest waarschijnlijke richting van de toekomstige beweging te voorspellen. De technische analyse is niet geïnteresseerd in de achterliggende oorzaken. De technische analyse veronderstelt namelijk dat alle informatie in de koers is verdisconteerd, koersen bewegen in trends en dat de geschiedenis zich neigt te herhalen.

De technisch analist bestudeert dus het koersverloop uit het verleden om de toekomst te voorspellen. Het verleden is het enige referentiekader wat we hebben. Hoe u de technische analyse kunt gebruiken, toont het volgende voorbeeld uit de praktijk aan.

Stel, u heeft nog nooit van technische analyse gehoord en u besluit op 11 februari 2005 aandelen Ahold te kopen, omdat het Amerikaanse effectenhuis JP Morgan het koersdoel de dag ervoor heeft verhoogd van € 6,75 naar € 7,75. U wilt graag profiteren van het opwaarts potentieel van 15% en koopt de aandelen voor € 6,73. Maar vanaf het moment van aankoop denkt u niet meer aan het argument waarom u gekocht heeft. Nee, u kunt alleen nog maar denken aan de mogelijke winst. Het koersdoel van € 7,75 heeft u in uw geheugen gegrift of in een aantekening vastgelegd.

Image

Helaas moet u lang wachten (zie grafiek) om uw gelijk te halen. Een half jaar later staat Ahold weliswaar op een ongerealiseerde winst van ruim 10% rond € 7,40 maar dat is nog geen € 7,75 (hebzucht). Tot uw afgrijzen valt het aandeel Ahold echter in snel tempo terug richting het laagste punt van 2005. Eind oktober 2005 raakt Ahold zelfs in een vrije val. Angstig raadpleegt u de krant. De financiële pagina meldt dat het laagste niveau op 3 januari tot stand is gekomen op € 5,67. Om het papieren verlies (of de spijt van uw investering) te verzachten, besluit u uw gemiddelde aankoopprijs te verlagen door op een limiet van € 5,70 evenveel aandelen bij te kopen.

Dit keer zit het gelukkig mee. Het aandeel Ahold loopt weer op. U besluit niet dezelfde fout te maken als de vorige keer door af te wachten tot het aandeel € 7,75 noteert. U weet inmiddels ook dat de hoogste koers in 2005 is bereikt op € 7,48. Daarom legt u een doorlopende verkoopopdracht op een iets lager niveau in bij uw bank op € 7,30. De opdracht wordt in maart 2006 uitgevoerd. Als de koers van Ahold vrijwel direct daarna instort, slaat u zichzelf op de borst (en uw ego groeit). U hoopt daarna de aandelen terug te kunnen kopen op € 5,70.

Image

Hoop is slechts een vierletterwoord. In juni 2006 zet ineens een herstel in, maar u verwacht toch weer winstnemingen rond de vorige top op € 7,34. In de derde week van augustus 2006 lijkt deze gedachte even terecht, maar dan opeens stijgt Ahold door. De gederfde winst voelt nu aan als een verlies en vraagt zich af hoe deze ‘misser’ te herstellen. In december 2006 noteert Ahold eindelijk weer € 7,30. Bang om een nieuwe stijging te missen, koopt u de aandelen. En u bent duidelijk niet de enige die zo denkt, getuige de grafiek. Deze zegt meer dan duizend woorden: de oude koerstop (= weerstand) fungeert na een koersuitbraak als nieuwe bodem (= steun). Wordt dit proces verstoord, zoals begin november 2007, dan treedt het omgekeerde mechanisme in werking. Nu u de psychologie achter de toppen en bodems beter begrijpt, begrijpt u ook de technische analyse beter.

Actueel

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!beleggen

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden