Beleggen via internet
Er zijn veel consumenten die gebruik maken van beleggen via internet. Deze dienst bestaat al 10 jaar. Inmiddels komt de helft van de particuliere orders via internet bij de banken binnen. Logisch, want internet heeft een aantal grote voordelen:
- Het is snel,
- laagdrempelig, en
- goedkoop.
Dit laatste geldt zowel voor de particulier als de instelling (bank, verzekeraar, enz.).
Johan Cruijff zei ooit eens: “Elk voordeel heb zijn nadeel.” En daar heeft hij vaak wel gelijk in! Als je gaat internetbeleggen bijvoorbeeld. Er zijn echter 'n paar zaken waar je rekening mee moet houden:
- Criminelen zijn ook actief op internet.
- Internetbeleggen is niet altijd beschikbaar.
- Internetverbindingen zijn niet altijd beschikbaar
Ten aanzien van het eerst genoemde nadeel heeft de Nederlandse Vereniging van Banken heeft een mooie site gemaakt: www.3xkloppen.nl. Deze kan je helpen met het verbeteren van de beveiliging van je PC. We raden je aan deze site eens te bekijken.
Het als tweede genoemde nadeel is uiterst vervelend als je dan net een order wilt inleggen. Veel instellingen bieden dan de mogelijkheid om je order op een andere manier bij de instelling aan te bieden. Bijvoorbeeld via de telefoon, of via je lokale bankkantoor.
Leg je maar af en toe een order in of ga je dagelijks je hele portefeuille via internet verhandelen? Dan heb je verschillende eisen die je aan het internetbeleggen stelt. En dat geldt ook voor de eisen die je aan de beschikbaarheid van deze dienst stelt. Kies daarom voor een instelling die het soort internetbeleggen aanbiedt dat bij je doel past.
Als je financiële schade oploopt doordat je niet kunt beleggen, dan kun je deze schade claimen bij de instelling. Als je er niet uit komt met de instelling, dan kun je een klacht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) indienen.
Het als derde genoemde -en meest voorkomende- nadeel; de technische storingen illustreren wij met een voorbeeld.
In augustus 2006 een kabel in de buurt van Amsterdam stukgetrokken waardoor er ruim 4000 klanten van UPC zonder televisie en internet zaten. Dit voorval staat niet op zich want UPC, Casema, Worldonline, Kpn, en andere netwerkleverenciers en/of internetproviders 'liggen' er allemaal wel eens 'uit' en wat dan?
Daar komt bij dat telefonie via het internet een enorme groei heeft meegemaakt en internettelefonie is een prachtig product, maar bij een storing heeft u geen internet en kunt u niet via het internet beleggen maar u kunt ook niet bellen via internet!
Uiteindelijk zit er maar een ding op en dat is: Zelf de zaken goed voor elkaar hebben. Het sleutelwoord is hier redundancy, ofwel: niet of zo min mogelijk afhankelijk zijn van het goed functioneren van alle componenten.
De kwetsbaarheden in uw 'beleggingsketen' krijgt u goed in beeld door de volgende vragen te beantwoorden:
- wat kan ik als er een storing is bij mijn bank of broker? (kan ik uitwijken naar een andere broker)
- wat kan ik als mijn internetverbinding niet werkt? ( kan ik uitwijken naar de kabel, vaste telefoonlijn of mobiel)
- wat kan ik als mijn computer het ineens niet meer doet? (heb ik backups, heb ik een tweede computer, heb ik mijn uitstaande orders ook gewoon op papier gezet)
Daarnaast is de methodiek van het handelen zelf een aandachtspunt.
- leg ik standaard stoploss orders in?
- heb ik een strategie bedacht om mijn portefeuille te beschermen in geval van..?
- wat gebeurt er als mij plotseling wat overkomt?
Na het lezen van alle dit artikel krijgt u misschien het idee dat het onverstandig is om via internet te beleggen. Dat is begrijpelijk, maar dat is niet de boodschap. Waar het om gaat is dat u zich bewust bent van de zaken waar u op moet letten bij het beleggen via internet en de beperkingen die het heeft.