De eerste vraag ging over de frequentie van het bezoeken van het symposium. Daar blijkt dat de drie keuzes behoorlijk gelijk zijn verdeeld. 30 % was er voor het eerst; 31% komt soms naar De Bilt en 39% komt altijd. De laatste groep, die dus altijd komt is iets meer vertegenwoordigd dan de andere groep. De 30% nieuwe bezoekers zien we graag nog eens terug. In vraag 2 blijken er weinig beginnende beleggers te zijn 8%. De meesten zijn ervaren (52%). De enigszins ervaren beleggers zijn met 42% ook met een behoorlijk aantal aanwezig. Uit vraag 3 blijkt dat de meesten 57% het symposium als een plezierige bijkomstigheid zien. Of het een voorwaarde (23%) is of verplichte kost (20%) blijkt ongeveer gelijk te zijn. In vraag 4 hebben we gevraagd naar de specifieke belangstelling van de aanwezigen en dus waar ze meer van zouden willen weten. Ook hier blijkt dat de bezoekers qua kennis behoorlijk vaardig zijn. 8% zou meer over de basisprincipes willen weten. 26% wil meer over de gangbare principes en strategieën weten. Niet onbelangrijk is dat 51% van andere succesvolle beleggers wil horen hoe zij hun resultaten bereiken. De onderwerpen die 15% noemden zijn: gedrag; beleggen in huidige tijden; automatisering; ETF’s; obligaties; robots; H.v. Wijk; crowdfunding; Turbo’s; energie transitie; innovators, sociale trading; robot trading; trade strategieën; succes stories; ‘wat werkt niet-failure’; wat mijden; bedrog of ‘kan niet kloppen’. Toen we in vraag 5 vroegen naar de inzet voor onze organisatie was er 19% van de aanwezigen die op een of andere manier aangaven actief te willen zijn. Deze mensen benaderen we persoonlijk. Tenslotte enkele conclusies: - We zijn een podium voor mensen die meer willen weten van het beleggen; - Nieuwe gezichten bepalen voor een belangrijk deel onze bezoekers. Het is goed als we deze beleggers behouden en hen meer kunnen leren; - Het sociale contact wordt als zeer waardevol ervaren; - Onze beleggers zijn leergierig. We willen leren van elkaar; - Dat er standhouders en ervaren sprekers zijn, is dus voor de meeste bezoekers een goede ondersteuning, daar valt ook altijd wat te leren; - Tijdens het symposium dient het contact met ervaren beleggers nog meer aandacht te krijgen.
Henk Andeweg, Secretaris HCC!beleggen
|